همگام با صنعت

ساخت وبلاگ
توان الکتریکی یک‌بار، میزان انرژی الکتریکی است که از طریق یک مدار الکتریکی به بار تحویل داده شده و به شکل دیگری از انرژی (مانند جنبشی، نور گرما و… ) تبدیل می‌شود. توان را بر حسب کمیت‌های الکتریکی ولتاژ‌ و جریان، می‌توان با فرمول استاندارد زیر محاسبه کرد:
 
فرمول توان برحسب کمیت های الکترکی ولتاژ و جریان
 
که یکای آن ژول بر ثانیه است اما به احترام جیمز وات با وات بیان می‌شود. فرمول فوق یک فرمول کلی برای محاسبه‌ی توان است و برای جریان مستقیم کاربرد دارد اما برای جریان متناوب با توجه به اختلاف فازی که بین ولتاژ و جریان وجود دارد با کمی تغییرات قابل استفاده است. از آنجایی که توان یکی از کمیت‌های مهم در انتخاب الکتروموتور است، در این مقاله به محاسبه توان برای الکتروموتورهای سه‌فاز می‌پردازیم. برای خرید و دریافت الکتروموتورهای سه‌فاز می‌توانید با کارشناسان فنی کالاصنعتی در ارتباط باشید.
 
محاسبه توان برای الکتروموتورهای سه فاز
برای موتورهای الکتریکی سه‌فاز سه نوع توان اکتیو، راکتیو و توان ظاهری قابل محاسبه است که یکای هر کدام بنا بر فرمول محاسبه‌ای متفاوت است. برای بدست آوردن توان یک الکتروموتور سه فاز ابتدا باید با کمیت‌های تاثیر گذار و انواع توان‌های موتور الکتریکی آشنا شویم.
 
انواع توان
در مصرف کننده‌های مانند موتورهای الکتریکی، توان 3 نوع است که عبارتند از:
 
توان اکتیو (P): توان حقیقی است، به عبارتی توانی که باعث چرخش شفت موتور می‌شود و واحد آن وات (W) است.
توان راکتیو (Q): یک توان فرضی است که به دلیل وجود اختلاف فاز ولتاژ و جریان در مدار است. مقدار آن به اختلاف فاز بین ولتاژ و جریان بستگی دارد و نقشی در چرخش شفت ندارد همچنین واحد آن KVAR است.
خوب است بدانید همیشه کاهش توان راکتیو، یک مزیت برای بهبود بازده سیستم است. اما در بسیاری از کاربردهای صنعتی، توان راکتیو در مدار مفید است و با گردش موثر توان در خطوط انتقال، هرجایی که نیاز بار باشد نقش مهمی در تنظیم ولتاژ را ایفا می‌کند.
 
توان ظاهری (S): ترکیب دو توان اکتیو و راکتیو است و به عنوان توان ظاهری یا توان کل در نظر گرفته می‌شود و واحد آن KVA است.
یک مثال ساده برای درک بهتر مفهوم توان‌ها، مثال لیوان دلستر است، که توان اکتیو میزان دلستر داخل لیوان، توان راکتیو کف دلستر و فضای کل لیوان توان ظاهری است که مجموع توان اکتیو و راکتیو است.
 
توان ظاهری
 
انواع کمیت‌های تاثیرگذار در توان
کمیت‌های مهم در محاسبه‌ی توان عبارتند از:
 
VL برای ولتاژ خط
IL برای جریان خط
Vph ولتاژ فاز
Iph جریان فاز
COSφ ضریب قدرت (زاویه φ، زاویه بین ولتاژ و جریان هر سیم‌پیچ است.)
انواع کمیت های تاثیر گذار در توان
 
معادلات توان سه فاز بر حسب کمیت‌های سه‌فاز
تمامی معادلات زیر برای هر دو سربندی ستاره و مثلث، صادق است. بنابراین توان‌های اکتیو، راکتیو و ظاهری اعمال شده به یک موتور سه‌فاز با سربندی ستاره یا مثلث به صورت زیر است:
 
معادلات توان سه فاز برحسب کمیت های سه فاز
 
معادلات توان سه فاز بر حسب کمیت‌های خط
برای بار با اتصال ستاره، ولتاژ و جریان خط برابر است با:
 
معادلات توان سه فاز - برای بار با اتصال ستاره، ولتاژ و جریان خط
 
و برای بار با اتصال مثلث، ولتاژ و جریان خط برابر است با:
 
معادلات توان سه فاز - برای بار با اتصال مثلث، ولتاژ و جریان خط
 
و با توجه به معادله توان اکتیو سه‌فاز کافی است با جایگذاری معادلات جریان و ولتاژ خط به جای جریان و ولتاژ فاز، فرمول توان اکتیو خط را به دست آوریم.
 
جریان خط و ولتاژ خط
 
برای توان راکتیو و توان ظاهری هم با جایگذاری معادلات خط به جای فاز به فرمول‌های زیر دست می‌یابیم.
 
توان رادیو اکتیو و توان ظاهری
 
روابط بین توان ها
 
روابط بین توان ها
 
روابط بین توان رادیو اکتیو، ظاهری و اکتیو
 
برای درک بهتر معادلات بالا خوب است به مثال زیر توجه کنید.
 
مثال: جریان خط(IL) یک الکتروموتور 3 فاز که با آمپرمتر اندازه گیری شده برابر 104 آمپر است همچنین ضریب توان آن 0.8 است، توان این موتور چقدر است؟
جواب: از آنجایی که ولتاژ خط سه‌فاز برابر است با 380 ولت و با توجه به دادهای مساله، با جایگذاری اطلاعات فوق در معادله توان اکتیو داریم:
روابط بین توان ها
 
که معادل 55 کیلووات است.
 
محاسبه جریان الکتروموتور سه فاز
برای به دست آوردن جریان خط در الکتروموتورهای سه فاز کافی است از فرمول توان اکتیو خط استفاده کنید و با طرفین وسطین فرمول، معادله جریان خط الکتروموتور را به دست آورید.
 
محاسبه جریان الکتروموتور سه فز
 
به طور مثال جریان الکتروموتوری با توان 45 کیلووات و ضریب توان 0.7 و ولتاژ خط 380 ولت به صورت زیر محاسبه می شود:
 
جریان الکتروموتوری با توان 45 کیلووات
 
 
 
رنج توانی الکتروموتور
همان طور که می‌دانید واحدهای اندازه گیری توان الکتروموتور کیلووات(KW) و اسب بخار(hp) است. هر اسب بخار معادل 0.745 کیلووات است و هر کیلووات معادل 1.34 اسب بخار. 
خوب است بدانید اسب بخار واحد رایج در آمریکای شمالی است از آنجایی که ساخت الکتروموتورها در آمریکای شمالی آغاز شد به همین دلیل توان الکتروموتور با اسب بخار بیان می‌شد اما بعد از تشکیل کمیسیون الکتروتکنیک بین‌المللی (IEC) واحد کیلو وات برای بیان توان موتورهای الکتریکی مورد استفاده قرار گرفت.
 
کمترین توان موجود برای الکتروموتور 0.09 کیلو وات معادل 0.12 اسب بخار است. برخی از توان‌های پرمصرف در صنعت به شرح زیر است:
 
کیلو وات (KW) اسب بخار (hp)
0.37 0.5
0.55 0.75
0.75 1
2.2 3
5.5 7.5
7.5 10
75 100
132 178
الکتروموتور موتوژن سه فاز 0.55 کیلووات
 
نکته‌ی پایانی
 
خوب است بدانید توانی که با توجه به فرمول  P= √3 VLILcos ϕ به دست می‌آورید توان ورودی است ولی توانی که روی پلاک الکتروموتورها نوشته می‌شود توان خروجی است. در واقع توان ورودی کمی از توان خروجی بیشتر است دلیل این اختلاف هم، تلفات سیم‌پیچی و تلفات فاصله هوایی در استاتور است.
 
در این مقاله تلاش بر این بود که شما با مفهوم انواع توان آشنا شوید و با استفاده از اطلاعات فوق و فرمول‌ها بتوانید جریان خط یا توان خط الکتروموتور سه فاز خود را محاسبه کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد الکتروموتورها می‌توانید به بخش مقالات الکتروموتور مراجعه کنید و برای خرید انواع الکتروموتور می‌توانید با کارشناسان ما در کالاصنعتی در ارتباط باشید.
همگام با صنعت...
ما را در سایت همگام با صنعت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کالا صنعت hamgam-ba-sanat بازدید : 4 تاريخ : چهارشنبه 6 تير 1403 ساعت: 12:56

الکتروموتورها بر اساس منبع برق ورودی (منبع تغذیه) به 2 دسته AC (جریان متناوب) و DC (جریان مستقیم) تقسیم بندی می شوند. موتور سنکرون و آسنکرون دو نوع اصلی الکتروموتورهای AC هستند و برای تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی به کار می روند.
 
موتور آسنکرون
 
تفاوت اصلی این دو الکتروموتور در نحوه تولید میدان مغناطیسی روتور است اما در سایر موارد مانند لغزش، تعداد منبع تغذیه، هزینه، راندمان، ضریب قدرت، سرعت، نحوه راه اندازی و کاربرد نیز تفاوت دارند. در این مقاله به بررسی موتورهای سنکرون و آسنکرون پرداخته و تفاوت های این دو نوع موتور را بررسی می کنیم؛ اما اگر هیچ اطلاعاتی در خصوص این موتورها ندارید، ابتدا مقاله موتور آسنکرون چیست را مطالعه فرمایید.
 
مقایسه موتور القایی و آهنربا دائئم
 
معنی سنکرون و آسنکرون چیست؟
سنکرون (synchronous) به معنی همزمان و آسنکرون (asynchronous) به معنی ناهمگام یا غیر همزمان است.
 
در موتورهای سنکرون، میدان مغناطیسی روتور با میدان مغناطیسی استاتور همگام است؛ یعنی روتور و میدان مغناطیسی استاتور با سرعت یکسانی می چرخند. در این موتورها، با اتصال منبع AC یک میدان مغناطیسی دورانی توسط سیم پیچ استاتور ایجاد شده و روتور با استفاده از یک آهنربای دائمی یا منبع DC خارجی، میدان مغناطیسی دیگری ایجاد می کند. بنابراین موتورهای سنکرون برای راه اندازی نیاز به دو منبع تغذیه دارند؛ یکی برای استاتور و دیگری برای روتور. اگر علاقمندید در مورد راه اندازی موتورهای الکتریکی بیشتر بدانید، مقاله انواع روش های راه اندازی الکتروموتور را مطالعه فرمایید.
 
از طرفی موتورهای آسنکرون یا القایی، به گونه ای طراحی شده اند که سرعت چرخش روتور با سرعت تغییر میدان مغناطیسی استاتور همگام نیست. در این موتورها روتور سرعت کمتری نسبت به میدان استاتور داشته و میدان مغناطیسی روتور به وسیله جریان القایی ایجاد شده توسط استاتور تأمین می شود.
 
تفاوت موتور سنکرون و آسنکرون
در جدول زیر تفاوت موتور سنکرون و آسنکرون مشخص شده است. 
 
پارامتر مقایسه موتور سنکرون موتور آسنکرون
تعریف نوعی موتور AC که با سرعت سنکرون (سرعت میدان دوار استاتور) کار می کند. نوعی موتور AC که با سرعتی کمتر از سنکرون کار می کند.
نحوه کار مکانیزم کارکرد موتور سنکرون بر اساس در هم تنیدگی میدان های مغناطیسی استاتور و روتور است. موتور آسنکرون بر اساس اصل القای الکترومغناطیسی بین میدان مغناطیسی استاتور و مدار روتور کار می کند.
سرعت روتور (سرعت سنکرون)NS= 120/fP
که در این فرمول f فرکانس منبع تغذیه و P تعداد قطب های استاتور است. (سرعت روتور) NR= NS(1-s)
در این فرمول s لغزش و NR<NS
عوامل مؤثر در سرعت سرعت موتور سنکرون به فرکانس منبع تغذیه و تعداد قطب های استاتور بستگی دارد. سرعت موتور آسنکرون به بار مکانیکی، مقاومت مدار روتور و لغزش در موتور بستگی دارد. سرعت موتور آسنکرون همیشه کمتر از سنکرون است.
لغزش موتورهای سنکرون، لغزش ندارند؛ یعنی سرعت استاتور و روتور تفاوتی با هم ندارند. در موتور آسنکرون همواره لغزش وجود داشته و عددی بین صفر و یک است.
تأثیر بار بر سرعت سرعت موتور سنکرون با افزایش یا کاهش بار تغییر نمی کند. سرعت موتور آسنکرون با افزایش یا کاهش بار تغییر می کند.
راه اندازی موتورهای سنکرون خود راه انداز نیستند و نیاز به یک ابزار خارجی برای شروع دارند. راه اندازی موتورهای القایی سه فاز و تکفاز به راحتی انجام می شود و کافی است به منبع تغذیه متصل شوند.
منبع تغذیه روتور روتور موتور سنکرون برای تولید میدان مغناطیسی باید از یک منبع تغذیه اضافه استفاده کند.
در موتورهای القایی، اگر روتور از نوع قفس سنجابی باشد نیازی به منبع تغذیه نیست ولی روتور سیم پیچی شده نیاز به ورودی اضافه منبع تغذیه دارد.
 
نوع منبع تغذیه روتور روتور موتورهای سنکرون، منبع DC دارند. در موتورهای آسنکرون با روتور سیم پیچی شده، منبع AC به مدار روتور تغذیه می شود.
نیاز به اسلیپ رینگ یا براش موتور سنکرون برای تأمین جریان مستقیم مدار روتور، به اسلیپ رینگ و براش نیاز دارد. موتور آسنکرون با روتور قفس سنجابی نیازی به اسلیپ رینگ ندارد؛ اما برای روتورهای سیم پیچی شده از اسلیپ رینگ استفاده می کنند.
کنترل سرعت سرعت موتور سنکرون با تغییر فرکانس منبع تغذیه به وسیله اینورتر VFD کنترل می شود. سرعت موتور آسنکرون را با استفاده از درایو VFD یا تغییر مقاومت روتور می توان کنترل نمود.
تأثیر ولتاژ منبع تغذیه بر سرعت و گشتاور ولتاژ منبع تغذیه بر روی سرعت و گشتاور موتور سنکرون تأثیری ندارد. با تغییر ولتاژ منبع تغذیه می توان گشتاور و سرعت موتور القایی را تغییر داد.
هزینه موتورهای سنکرون قیمت بالاتری دارند. این موتورها، نسبت به موتور سنکرون قیمت کمتری دارند.
راندمان موتور سنکرون بازده بالاتری دارد. راندمان موتورهای القایی، کمتر از موتور سنکرون بوده و معمولاً در بازه 80 تا 90 درصد هستند.
سرعت عملیاتی موتورهای سنکرون برای کاربردهایی با سرعت کم و ثابت (زیر 300 دور در دقیقه) مناسب هستند. موتورهای آسنکرون برای سرعت های بالا (بیش از 600 دور در دقیقه) مناسب هستند.
ضریب توان (Cos) ضریب توان موتورهای سنکرون با توجه به میزان تحریک روتور، بین 0.8 تا 1 است. موتورهای آسنکرون همیشه با ضریب توان تأخیری کار می کنند.
کاربرد سرعت ثابت مانند پخش CD و ساعت
دقت بالا مانند رادار
جبران توان راکتیو، برای اصلاح ضریب توان انتقال بار مکانیکی
کاربردهای صنعتی و خانگی مختلف
موتورهای سنکرون و آسنکرون از لحاظ ظاهری و اجزای تشکیل دهنده بسیار به یکدیگر شباهت دارند؛ اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اجزای تشکیل دهنده این موتورها هستید، مقاله اجزای الکتروموتور چیست را مطالعه فرمایید.
 
نتیجه گیری
 
موتورهای سنکرون و آسنکرون از لحاظ ظاهری بسیار به یکدیگر شباهت دارند و شاید تشخیص آن ها از هم کاری بسیار پیچیده باشد. هر دو موتور می توانند به صورت الکتروموتور تکفاز یا سه فاز تولید شوند؛ ولی در صنایع اغلب از الکتروموتور سه فاز القایی استفاده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص الکتروموتورها با کارشناسان وبسایت کالا صنعتی در ارتباط باشید.
همگام با صنعت...
ما را در سایت همگام با صنعت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کالا صنعت hamgam-ba-sanat بازدید : 4 تاريخ : يکشنبه 3 تير 1403 ساعت: 9:29

این کنترلر در سیستم ها و صنایع بسیاری به کار میرود. در ابتدا فرآیندهای صنعتی و همچنین صنایع با استفاده از رله ها کنترل می شدند. پنل های کنترل رله ای باید به صورت منظم جایگزین می شدند. جایگزینی پنل های کنترل رله ای مشکلات بسیاری را برای سیستم ایجاد می کرد و باعث بالا رفتن هزینه سیستم نیزمی شد. برای رفع این مشکلات کنترل کننده منطقی برنامه پذیر plc طراحی و ساخته شد.
 
کنترلر PLC چیست
 
کنترلر PLC چیست؟
کنترل کننده منطقی برنامه پذیر plc (programmable logic controlle ) یک رایانه دیجیتال است که یکی از کاربردهای آن اتوماسیون فرآیندهای الکترومکانیکی در صنایع مختلف است. این کنترل کننده ها به صورتی طراحی شده اند که برای شرایط سخت مناسب بوده و در برابر سرما، گرما، گرد و غبار، رطوبت و غیره محافظت شده اند. همچنین این کنترلر مانند مدار فرمان الکتریکی کنترل گر است و برخلاف مدار فرمان الکتریکی منطقی می باشد. کنترلر plc شامل یک میکرو سنسور است که برنامه ریزی آن با استفاده از زبان کامپیوتر است. برنامه در کامپیوتر نوشته می باشد و به وسیله یک کابل در کنترلر plc دانلود میشود. ارسال برنامه در plc را دانلود و خواندن برنامه از روی آن را آپلود می گویند. برنامه دانلود شده در حافظه غیرقابل انعطاف کنترل کننده برنامه پذیر plc ذخیره می شود. درحین انتقال پنل های کنترل رله به کنترلر plc سخت افزار منطقی رله با برنامه ای که توسط کاربر در کنترلر plc دانلود شده است، عوض می شود. یک زبان برنامه نویسی بصری به نام Ladder Logic برای برنامه نویسی کنترلر plc طراحی شده است.
 
سخت افزار کنترلر PLC
اجزای سخت افزاری این کنترلر عبارت است از: 
 
CPU
حافظه
ورودی/خروجی
واحد منبع تغذیه
سیستم برنامه نویسی
نمای کلی سیستم کنترلر PLC به صورت زیر می باشد:
 
نمایی از سیستم کنترلر plc
 
اجزای کنترلر PLC
در ادامه به توضیح هریک از اجزای نام برده شده می پردازیم:
 
CPU
CPU شامل عملگر ریاضی و منطقی، رابط کامپیوتری و بخش های دیگری می شود. CPU مانع از ایجاد اشتباهات در کنترل کننده می شود.
 
حافظه Memory
حافظه کنترلر plc دو نوع است :
 
ROM یا حافظه دائم: تراشه ای خاص می باشد . این تراشه حاوی برنامه ای است که توسط کارخانه تعبیه شده و وظیفه آن مشابه سیستم عامل DOS در کامپیوتر شخصی است. همچنین این حافظه در حین عملیات CPU نمی تواند تغییر یابد یا پاک شود حتی هنگامی که تغذیه CPU قطع می شود.
RAM یا حافظه موقت: تراشه ای نیمه رسانا است که می توان در آن برنامه نوشت . اطلاعات موجود در حافظه RAM با قطع تغذیه پاک می گردد.
بخش ورودی I/O
ورودی کنترلر plc حاوی حسگرها و سوئیچ ها است.
 
بخش خروجی O/P
خروجی کنترلر plc شامل موتور پمپ لامپ و سلونوئید می شود و برروی دستگاه های دیگر کنترل می شود.
 
منبع تغذیه
بسیاری از نمونه های موجود در بازار plc با منبع 220 ولت AC یا 24 ولت DC کار می کنند اما بعضی از آن ها منبع تغذیه جداگانه دارند.
 
عملکرد PLC
عملکرد plc
 
کنترلر plc در سه مرحله عمل می کند:
 
1- اسکن ورودی
حالت ورودی متصل شده به صورت خارجی اسکن می شود. ورودی شامل لیمیت سوئیچ، سوئیچ فشار و ... می شود.
 
2- اسکن برنامه
برنامه ای که بارگذاری شده است در کنترل کننده اجرا می شود.
 
3- اسکن خروجی
منابع ورودی برروی پورت های خروجی کنترل دارند تا آن ها را خاموش یا روشن کنند. خروجی ها عبارتند از سلونوئید ،شیرها ، موتورها ، پمپ ها و ... باتوجه به مدل کنترلر plc رله های خروجی می تواند ترانزیستورها، ترایس ها و یا رله ها باشند.
 
انواع plc از نظر اندازه ، حافظه ، تعداد ورودی/خروجی
اندازه PLC تعداد خطوط ورودی و خروجی اندازه حافظه به کیلو
کوچک 40/40 1
متوسط 128/128 4
بزرگ بیش از 128/ بیش از 128 بیش از 4
کاربردهای PLC
روشن و خاموش کردن موتور
کنترل سایت کارخانه ها و دستگاه های صنعتی، نظارت و حفاظت
کنترل سرعت موتور
نصب در سیستم های چند قسمتی
کنترل سامانه هایی با حجم کوچک (تعداد ورودی و خروجی های محدود)
کنترل هم زمان تعداد کمتری از پروسه ها یا کنترل دستگاه های مجزای صنعتی
و ...
مزایای استفاده از PLC
قابلیت برنامه ریزی آسان
مقاوم در برابر نویز و رطوبت و درجه حرارت
ارتباط بین ورودی و خروجی
جایگزین مناسب مدار فرمان است اما چون منطقی می باشد دارای اشتباه کمتر و در برخی موارد مقرون به صرفه اقتصادی است و کار با آن ساده تر و بهتر است.
همگام با صنعت...
ما را در سایت همگام با صنعت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کالا صنعت hamgam-ba-sanat بازدید : 4 تاريخ : يکشنبه 3 تير 1403 ساعت: 1:16

راه‌اندازی الکتروموتور، یکی از چالش‌های مهم در صنعت است که روش‌های مختلفی برای آن وجود دارد. این روش‌ها به منظور اطمینان از راه‌اندازی روان و کنترل شده موتور و جلوگیری از آسیب دیدن الکتروموتور و تجهیزات مربوط به آن است. در این مقاله 6 روش رایج راه‌‎اندازی الکتروموتور مورد بررسی قرار گرفته است، که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند و برای کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
 
راه‌اندازی الکتروموتور
همانطور که اشاره شد روش‌های مختلفی برای راه‌اندازی موتورهای صنعتی وجود دارد، اما مواردی که در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرند، 6 روش‎ رایج راه‌اندازی الکتروموتور است:
 
راه اندازی مستقیم (DOL یا Direct-on-line)
راه اندازی ستاره-مثلث (Star-Delta)
راه اندازی اتوترانسفورماتور (Auto-Transformer)
راه اندازی سافت استارتر (Soft Starter)
راه اندازی الکتروموتور با درایو اینورتر
راه اندازی با اضافه کردن مقاومت 
راه اندازی مستقیم الکتروموتور
راه‌اندازی مستقیم الکتروموتور یا روش DOL به این معنی است که موتور به صورت مستقیم به منبع تغذیه(سه فاز یا تک فاز) متصل می‌شود و هیچ تجهیزی بین این دو قرار نمی‌گیرد. این روش با نام روش تک ضرب نیز مشهور است و روشی ساده و مقرون به صرفه برای کاربردهایی است که گشتاور کمی در هنگام راه‌اندازی دارند؛ بنابراین از این روش برای راه‌اندازی الکتروموتورهای تک فاز و سه فاز کوچک تا متوسط استفاده می‌شود.
روش DOL بیشتر برای موتورهایی استفاده می‌شود که به دفعات روشن و متوقف می‌شوند، همچنین در این روش از یک سیستم کنترل شامل کنتاکتور و یک محافظ اضافه بار مانند رله حرارتی استفاده می‌شود، که کنتاکتور در این سیستم مانند یک کلید قطع و وصل عمل می‌کند. از آن جایی که این روش راه‌اندازی نسبتاً ساده است بنابراین عیب‌یابی آن نیز راحت‌تر از سایر روش‌ها است. 
 
معایب روش راه اندازی DOL 
اما این روش مانند هر روش دیگری معایبی نیز دارد که در زیر به آن اشاره شده است:
همانطور که می‌دانید جریان راه‌اندازی اولیه موتورها 5 تا 10 برابر جریان نامی است. اما در این روش بسته به نوع موتور، جریان راه‌اندازی می‌تواند به 15 برابر جریان نامی هم برسد. همچنین اگر برای موتورهایی با گشتاور بالا از این روش استفاده شود، به دلیل گشتاور بالای موتور در لحظه استارت ممکن است مشکلاتی مانند لقی، نا متعادل کردن بار کانوایرها، پاندولی جرثقیل و خسارت دیدن تجهیزات دیگر به وجود آید. برای آگاهی از روش‌ها و راهکارهای مختلف عیب یابی الکتروموتور، مقاله عیب یابی الکتروموتور تکفاز و سه فاز را مطالعه فرمایید.
در تصویر زیر یک پیکربندی ساده از روش راه اندازی مستقیم الکتروموتور را مشاهده می کنید
 
راه اندازی مستقیم الکتروموتور
 
راه اندازی الکتروموتور به روش ستاره-مثلث الکتروموتور
روش راه اندازی ستاره-مثلث الکتروموتور که به روش مثلث-وای (Δ-Y) یا دو ضرب نیز شناخته می‌شود، بیشتر برای راه‌اندازی موتورهای با اندازه متوسط تا بزرگ به کار می‌رود. هدف اصلی این روش، کاهش جریان راه‌اندازی است، به همین علت برای راه‌اندازی موتور از اتصال سیم پیچ ستاره‌ای استفاده می‌کنیم و پس از اینکه الکتروموتور به سرعت معینی رسید، اتصالات را به پیکربندی مثلث (ولتاژ کامل) تغییر می‌دهیم.
گشتاور و جریان راه اندازی در حالت ستاره، یک سوم حالت مثلث است و توان هم تقریباً به همین میزان کاهش می‌یابد. بنابراین اگر موتور تحت بار راه‌اندازی شود، خوب است بدانید سربندی ستاره‌ای گشتاور لازم را تامین نمی‌کند. در روش راه‌اندازی ستاره-مثلث الکتروموتور باید موتور بدون بار استارت شود، در غیر این صورت احتمال اینکه سیم پیچ تحت فشار سوخته و موتور از کار بیفتد، بسیار زیاد است.
روش ستاره مثلث با کاهش ولتاژ در هنگام راه‌اندازی، جریان هجومی و تنش‌های مکانیکی موتور را کاهش می‌دهد و برای کاربردهایی که بار اینرسی بالایی دارند یا نیاز به شروع به کار نرم الکتروموتور دارند، مناسب است.
برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه سیم پیچی و آزمایش درست کار کردن آن، مقاله تست سیم‌پیچی الکتروموتور سه فاز و آزمایش سیم پیچ و سربندی الکتروموتور تک فاز را نیز مطالعه فرمایید.
در تصویر زیر روش راه‌اندازی ستاره-مثلث الکتروموتور را مشاهده می‌کنید.
 
روش راه اندازی ستاره - مثلث الکتروموتور
 
راه اندازی الکتروموتور با اتوترانسفورماتور
راه‌اندازی الکتروموتور با اتوترانسفورماتور یا اتوترانس، روش دیگری است که برای کاهش جریان هجومی در هنگام راه‌اندازی موتور استفاده می‌شود. در این روش یک ترانسفورماتور خودکار به صورت سری با موتور جفت می‌شود و تا ولتاژ ورودی را در حدود 50 تا 80 درصد ولتاژ کامل در هنگام شروع به کار موتور کاهش می‌دهد و پس از رسیدن موتور به سرعتی معین، ولتاژ کامل را به آن اعمال می‌کند.
در راه‌اندازی الکتروموتور با اتوترانسفورماتور ولتاژ ورودی به صورت موقت کاهش داده می‌شود، در نتیجه جریان هجومی و فشار روی موتور و سایر تجهیزات متصل به آن نیز به حداقل می‌رسد. از این روش معمولاً برای موتورهای بزرگ با بار اینرسی بالا استفاده می‌شود. 
مزیت این روش نسبت به روش ستاره-مثلث در این است که ولتاژ ورودی به موتور در هیچ نقطه‌ای قطع نمی‌شود و موتور سرعت خود را از دست نمی‌دهد. همچنین زمان سوئیچ کردن بین ولتاژ اولیه کاهش یافته و ولتاژ کامل کمتر است و می‌توان آن را مطابق با نیازهای هر کاربرد تغییر داد.
 
راه اندازی الکتروموتور با سافت استارتر
راه اندازی الکتروموتور با سافت استارتر
 
سافت استارتر وسیله‌ای الکترونیکی است که به تدریج ولتاژ اعمال شده به موتور در هنگام راه‌اندازی را افزایش می‌دهد و در نتیجه شتاب نرم و کنترل شده‌ای برای الکتروموتور ایجاد می‌کند. این امر با استفاده از نیمه هادی‌هایی مانند تریستورها یا  SCR ها که ولتاژ و جریان اولیه موتور را کنترل می‌کنند، انجام می‌شود. برای آشنایی بیشتر با روش‌های کنترل دور موتور، می‌توانید مقاله کنترل دور الکتروموتور را مطالعه فرمایید.
همچنین در روش راه‌اندازی الکتروموتور با سافت استارتر، ولتاژ و گشتاور موتور به تدریج افزایش می‌یابد در الکتروموتور بدون استرس یا فشار ناشی از جریان هجومی اولیه، به سرعت یا گشتاور نامی خود می‌رسد. از این روش معمولاً در کاربردهایی که نیاز راه‌اندازی نرم و ملایمی دارند استفاده می‌شود؛ از جمله سیستم‌های نوار نقاله، پمپ آب و کمپرسورها.
 
راه اندازی الکتروموتور با درایو اینورتر
راه اندازی الکتروموتور با درایو اینورتر
 
استفاده درایو فرکانس متغیر (VFD) که یکی از انواع اینورتر است، بهترین روش برای راه‌اندازی الکتروموتورها است اما نسبت به سایر روش‌ها پیچیده‌تر و سخت‌تر است. در روش راه‌اندازی الکتروموتور با درایو اینورتر، سرعت و گشتاور موتور را با تغییر فرکانس و ولتاژ کنترل می‌کنند. 
درایو VFD، ابتدا برق ورودی AC (جریان متناوب) را به برق DC (جریان مستقیم) تبدیل می‌کند و سپس فرکانس و ولتاژ آن را به میزان مورد نیاز تغییر داده و مجدداً به برق AC تبدیل می‌کند. در این فرآیند، علاوه بر کنترل سرعت و گشتاور موتور، در مصرف برق هم صرفه جویی می‌شود. از روش راه‌اندازی الکتروموتور با درایو اینورتر در کاربردهایی استفاده می‌شود که نیاز به کنترل دقیق سرعت، بهره وری انرژی و کاهش تنش‌های مکانیکی دارند.
 
راه اندازی الکتروموتور با افزایش مقاومت
راه اندازی الکتروموتور با افزایش مقاومت
 
در روش راه‌اندازی الکتروموتور با افزایش مقاومت، یک یا چند مقاومت خارجی را به صورت سری با سیم پیچ‌های الکتروموتور قرار می‌دهند تا در هنگام راه‌اندازی، جریان هجومی را محدود کنند. همزمان با شتاب گرفتن موتور، این مقاومت‌ها به تدریج از مدار حذف می‌شوند تا ولتاژ نامی در ترمینال‌های الکتروموتور اعمال شود. از روش راه‌اندازی الکتروموتور با افزایش مقاومت معمولاً برای موتورهای کوچک یا کاربردهایی که نیاز به گشتاور راه‌اندازی کمی دارند استفاده می‌شود. علاوه بر مطالبی که تا اینجا گفته شد، پیشنهاد می‌شود مقاله راه اندازی الکتروموتور توسط کلید دستی را نیز مطالعه کنید.
 
مقایسه روش های راه اندازی الکتروموتور
هریک از روش‌های راه‌اندازی گفته شده، مزایا و معایب خاص خود را دارد و باید برای کاربرد خاصی استفاده شود. در جدول زیر مقایسه روش‌های راه‌اندازی الکتروموتور که تا اینجا گفته شد، به صورت خلاصه بیان شده است:
 
روش راه اندازی مزایا معایب
راه‌اندازی مستقیم (DOL) -ساده و مقرون به صرفه 
-شروع به کار ایمن
-بیشترین گشتاور ممکن در هنگام شروع به کار
-عیب یابی آسان - جریان بالای روتور قفل شده
- افزایش مصرف برق و هزینه‌های جانبی
- امکان ایجاد لقی یا سایر آسیب‌ها در اثر ضربه موتور به علت گشتاور بالا
راه‌اندازی ستاره-مثلث کاهش جریان روتور قفل شده تا حدود یک سوم - پالس‌های جریان بالا در هنگام تعویض از ستاره به مثلث
- اگر اینرسی بار کم باشد، روش مناسبی نیست.
- کاهش گشتاور روتور قفل شده
- تحت بار قدرت راه‌اندازی کمی دارد و باید بدون بار استارت شود.
- برای راه‌اندازی به دو عدد کابل نیاز دارد.
- سه عدد کنتاکتور برای استارت و استاپ در حالت عادی و برای چپ گرد و راست گرد به 5 عدد کنتاکتور نیاز دارد.
راه‌اندازی اتوترانسفورماتور کاهش جریان روتور قفل شده - پالس‌های جریان هنگام تغییر از ولتاژ کاهش یافته به ولتاژ کامل
- کاهش گشتاور روتور قفل شده
 راه‌اندازی سافت استارتر - راه‌اندازی «نرم» الکتروموتور
- بدون پالس جریان
- ضربه چکشی آب کمتر (برای راه اندازی پمپ ها)
- کاهش جریان روتور قفل شده به میزان مورد نیاز - کاهش گشتاور روتور قفل شده
راه‌اندازی با درایو اینورتر (VFD) - بدون پالس جریان
- کمتر شدن ضربات چکشی آب (برای راه‌اندازی پمپ ها)
- کاهش جریان روتور قفل شده به میزان مورد نیاز
- قابل استفاده برای تغذیه مداوم موتور
- برای چپ گرد و راست گرد کردن موتور نیازی به کنتاکتور نیست.
- کاهش مصرف برق
- گشتاور راه‌اندازی بالایی دارد.
- نیازی به بانک خازنی ندارد.
- کاملاً از موتور حفاظت می‌کند و نیازی به تجهیزات حفاظتی دیگری ندارد.
- امکان دستیابی به فرکانس بالاتر از فرکانس نامی
- هزینه بهره برداری کاهش می‌یابد. - قیمت بالا
- خروجی اینورتر کاملاً سینوسی نیست و به صورت پالسی است.
- در شبکه برق هارمونیک ایجاد می‌کند.
نتیجه گیری
 
با توجه به قیمت الکتروموتور و نقش مؤثری که در کاربردهای صنعتی دارد، اگر به درستی راه‌اندازی نشود احتمال ایجاد خسارت و آسیب دیدگی موتور و سایر تجهیزات مرتبط با آن افزایش می‌یابد؛ با توجه به اهمیت مطالب گفته شده باید روش راه‌اندازی الکتروموتورها به درستی انتخاب شود. در این مقاله به طور کامل درباره انواع روش‌های رایج راه‌اندازی الکتروموتور صحبت کردیم با این حال، اگر نیاز به راهنمایی های بیشتری دارید، می توانید با کارشناسان کالا صنعتی در تماس باشید تا از مشاوره تخصصی رایگان این وبسایت بهره مند شوید. 
همگام با صنعت...
ما را در سایت همگام با صنعت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کالا صنعت hamgam-ba-sanat بازدید : 9 تاريخ : چهارشنبه 30 خرداد 1403 ساعت: 1:58

اینورتر تکفاز زیمنس از جمله اینورترهای بسیار با کیفیت در بازار می باشند. این مدل از اینورترها ساخت شرکت زیمنس آلمان می باشند. این مدل از اینورتر زیمنس از سری BB و مجموعه V20 می باشند که دارای جریان الکتریسیته تک فاز می باشند. این مدل از اینورتر ها جزو اینورتر تک فاز زیمنس می باشند که جریان برق را در ورودی به صورت تک فاز دریافت کرده و در خروجی جریان سه فاز به مشخصات مناسب دستگاه ارائه می دهند. سایت کالاصنعتی انواع اینورتر زیمنس را با ضمانت کالا ارائه می دهد.  

اینورتر زیمنس

اینورترها با توجه به مدل جریان ورودی به خود به دو دسته تکفاز و سه فاز تقسیم می شوند. اینورتر تکفاز زیمنس از جمله اینورتر های تک فاز می باشند که برای کنترل دور موتور و دستگاه های وابسته به آن نصب می شوند. اینورتر زیمنس نیروی برق خود را از یک منبع انرژی ثابت دریافت می کند و در خروجی جریان سه فاز با ولتاژ و فرکانس مورد نظر ارائه می دهد. نحوه کار درایوهای زیمنس به اینصورت است که در ابتدا ولتاژ و فرکانس مورد نیاز برای دستگاه تعیین می شود و براساس آن اینورتر مناسب تهیه می شود.

نحوه کار اینورتر زیمنس
اینورترها به وسیله تغییر فرکانس دستگاه، دور موتور موتورهای الکتریکی را کنترل می کنند. این موضوع کمک می کند تا موتور الکتریکی در دور دلخواه و با مصرف حداقل انرژی کار کند. کنترل دور الکتروموتور زیمنس همانند بسیاری دیگر از اینورترها با توجه به تغییر در فرکانس ورودی به دستگاه انجام می شود. اما به طور کلی می توان ساختار اینورترها را به شکل زیر توصیف کرد. اینورترها جریان برق را به صورت سه فاز یا تک فاز دریافت کرده و از یکسری دیود (یکسو کننده جریان) عبور می دهند. این دیود ها کمک می کنند جریان به شکل یکنواخت در سطح مدار در جریان باشد.

پس از یکسو شدن جریان، یک خازن در جلوی جریان قرار می گیرد و نقش یک صافی را ایفا می کند. این خازن کمک می کند تا ناخالصی و به عبارتی ریپل جریان گرفته شده و جریان با شکل مناسب تری به سمت دستگاه خروجی هدایت شود. هر چه کیفیت این خازن بیشتر باشد، جریان خروجی شکل سینوسی و نرم تری به خود می گیرد که موجب افزایش بازدهی دستگاه می شود. پس از این مرحله جریان وارد قسمت تغییر قدرت و سوییچینگ می شود. در این قسمت جریان به شکل دلخواه دستگاه خروجی در آمده و مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اینکه در این قسمت از ترانزیستورهای پر قدرت استفاده می شود، جریان می تواند تغییرات زیادی در این قسمت پیدا کند. جریان خروجی در این قسمت با ولتاژ و فرکانس مورد نظر ارائه می شود.

اینورتر تکفاز زیمنس

مشخصات درایو زیمنس
اینورتر تکفاز زیمنس جزو اینورترهای توان پایین می باشند که برای دستگاه های خاصی طراحی شده اند. این مدل از اینورتر زیمنس قابلیت تحمل اضافه بار تا 150 درصد از جریان نامی خود را دارند. اینورتر تکفاز زیمنس توانایی کنترل و تنظیم دور یک الکتروموتور را با کابل مناسب تا فاصله 50 متری دارا می باشند. اینورتر تکفاز زیمنس دارای قیمتی به صرفه و کیفیتی بسیار بالا می باشند. در این نوع از اینورترها از یک هیت سینک با میزان انتقال حرارت مناسب استفاده می شود. همچنین این مدل از محصولات شرکت زیمنس می توانند با فیلترهای خاص نیز ارائه گردند که در هنگام سفارش باید فیلتر مورد نظر را انتخاب کنید. همانطور که قبلا به آن اشاره شد اینورتر زیمنس جزو اینورترهای توان پایین می باشند و قابلیت کار با توان های نسبتا پایین را دارند. این مدل از اینورترها را می توان در هر دو حالت کنترل گشتاورهای ثابت و متغیر استفاده کرد.

کاربرد کنترل دور اینورتر زیمنس
از جمله کاربری های این تجهیزات در سیستم های پمپاژ، تهویه مطبوع، سیستم های فشرده سازی، تجهیزات لودر و معدنی، کمپرسور ها، کولرها، نوار نقاله ها، آسانسورها، تجهیزات صنعتی و بسیاری دیگر از صنایع اشاره کرد.

درایو زیمنس
مزایای اینورتر تکفاز زیمنس
اینورتر تکفاز زیمنس دارای مزیت های بیشماری می باشند:

یکی از بزرگترین مزیت ها اینورترها به طور کلی افزایش بازدهی دستگاه متصل به آن ها و کاهش مصرف انرژی است. در واقع در نظر بگیرید در زمانی که موتور با دور بسیار پایین می خواهد حرکت کند نیاز به جریان بسیار پایینی دارد و این جریان در صورت نبود اینورتر قابل تامین نیست. در صورت نبود اینورتر موتور باید به صورت تمام وقت با بار کامل بچرخد و این موضوع موجب افزایش هزینه های انرژی مجموعه و در کنار آن افزایش شدید استهلاک موتور می شود.
اینورتر های زیمنس موتورهای سه فاز را به صورت نرم و بدون جریان کشی ، راه اندازی کرده و همچنین کاربر این قابلیت را دارد که دور موتور و کنترل گشتاور را به راحتی داشته باشد.
از جمله دیگر مزیت های درایو زیمنس نصب ساده، استفاده آسان، راه اندازی ساده، دسترسی به اطلاعات در هنگام قطع برق، تامین مناسب توان و کنترل و تنظیم دور موتور، کاهش هزینه های تعمیراتی موتور می باشد.
اینورتر زیمنس همچنین نیاز به کاهنده های مکانیکی را در موتور ها از بین می برند.
همچنین این تجهیزات احتمال بروز شوک های الکتریکی به خصوص در هنگام راه اندازی را به حداقل خود می رسانند.
از جمله دیگر نکات مثبت اینورتر زیمنس قابلیت نصب آن ها به PLC و شبکه سازی آن ها توسط پروتکل های USS و Modbus می باشد.
همچنین در کنار تجهیزات اصلی این اینورترها، تجهیزات جانبی مانند پارامتر لودر، ماژول رابط BOP، ترمز مکانیک و ماژول مرتبط، سلف خط، سلف خارجی، کارت حافظه، فیلتر EMC و بسیاری دیگر از تجهیزات مرتبط به آن اضافه می شود.
بازه دمای عملکردی این اینورترها بین 10- تا 60 درجه سانتی گراد می باشد.
از جمله ویژگی های منحصر به فرد درایو زیمنس امکان کنترل آن ها از طریق موبایل و تبلت است. نقطه اتصال این تجهیزات با یکدیگر وای فای امن ایجاد شده بین دو دستگاه است که امکان دریافت دستورات را از راه دور میسر می سازد.
نکات مهم در انتخاب اینورتر ها
یکی از مهمترین مسائل در انتخاب اینورترها توان و ولتاژ خروجی مورد نظر است.
برای موتورهای با توان مشخص باید اینورترهایی را در نظر بگیرید که قادر به عملکرد با ولتاژ و توان مورد نظر را دارند.
علاوه بر این دو مورد باید نوع ورودی و خروجی اینورترها چک شود. بسیاری از تجهیزات برای اتصال نیاز به ورودی دیجیتال یا آنالوگ دارند. بهتر است قبل از خرید و سفارش دستگاه نسبت به نوع ورودی دستگاه خود اطمینان حاصل کنید.
گروه کالا صنعتی ارائه دهنده اینورتر زیمنس در ایران است. برای سفارش خرید اینورتر تک فاز زیمنس با کارشناسان فروش در تماس باشید. لیست قیمت اینورتر و کاتالوگ اینورتر تکفاز زیمنس را در سایت کالا صنعتی پیگیر باشید.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/337/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86/%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AA%D8%B1/%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%D8%B2%DB%8C%D9%85%D9%86%D8%B3ask.com/?o=1473171

همگام با صنعت...
ما را در سایت همگام با صنعت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کالا صنعت hamgam-ba-sanat بازدید : 9 تاريخ : دوشنبه 28 خرداد 1403 ساعت: 20:55

گیربکس صنعتی یکی از قطعات حیاتی در تجهیزات و ماشین آلات صنعتی است و به صورت گسترده در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، معادن، نقت و گاز، پتروشیمی، فلزکاری و ... مورد استفاده قرار می گیرد. این قطعه نقش مؤثری در عملکرد و کارایی کل سیستم دارد و در بعضی موارد حتی می تواند از خطرات و آسیب های احتمالی برای دستگاه ها و نفرات جلوگیری کند. به طور کلی، گیربکس صنعتی وسیله ای مکانیکی است که برای انتقال نیرو از یک شفت (محور) چرخان به محور دیگری در ماشین آلات صنعتی استفاده می شود. هدف استفاده از گیربکس ها، کنترل سرعت و گشتاور ورودی و تنظیم آن به میزان دلخواه است. گیربکس های صنعتی را بر اساس نوع دنده های آن ها به 4 دسته هلیکال، مخروطی، حلزونی و خورشیدی تقسیم بندی می کنند که هرکدام ویژگی ها، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. 

قطعاً انتخاب گیربکس مناسب به عوامل متعددی از جمله گشتاور مورد نیاز، نسبت تبدیل سرعت، شرایط کارکرد و کاربرد مورد نظر بستگی دارد؛ به همین علت تولید کنندگان این محصولات، طیف وسیعی از گیربکس ها را برای برآورده نمودن هر خواسته و نیاز صنعتی طراحی و تولید می کنند. در این مقاله به یررسی انواع گیربکس های صنعتی، کاربردها، مشخصات و ویژگی های هر یک پرداخته و در پایان نکاتی در خصوص انتخاب و نحوه استفاده از آن ها بیان می کنیم؛ همچنین خلاصه مطالب این مقاله را می توانید در پادکست زیر بشنوید. گیربکس صنعتی وسیله ای مکانیکی است که برای انتقال نیرو و گشتاور از محور چرخان یک دستگاه (معمولاً الکتروموتور) به سایر قطعات که به محور دیگر گیربکس متصل هستند، استفاده می شود و نقش بسیار مهمی در ماشین آلات صنعتی ایفا می نمایند. وظیفه اصلی یک گیربکس صنعتی، کاهش یا افزایش سرعت و گشتاور ورودی است و به دو دسته گیربکس صنعتی کاهنده و افزاینده تقسیم بندی می شوند؛ در گیربکس صنعتی کاهنده دور ورودی موتور با نسبت مشخصی کاهش داده می شود و در نتیجه گشتاور در محور خروجی افزایش می یابد و در گیربکس های افزاینده این فرآیند عکس گیربکس های کاهنده است. گیربکس های کاهنده رایج تر از گیربکس های افزاینده بوده و در صنایع بیشتری مورد استفاده قرار می گیرند.

قیمت گیربکس صنعتی
قیمت گیربکس صنعتی با توجه به مواردی مانند نوع گیربکس، مشخصات فنی آن، ابعاد و ظرفیت گشتاور گیربکس، برند تولید کننده و مواد اولیه به کار رفته در آن تغییر می کند. بدیهی است، انواع گیربکس صنعتی بزرگ یا اصطلاحاً سنگین، قیمت بالاتری نسبت به گیربکس صنعتی کوچک دارند. همچنین محصولات برندهای معتبر تولید کننده گیربکس که اغلب شامل تولید کنندگان گیربکس اروپایی می شود، قیمت بیشتری نسبت به گیربکس چینی یا ایرانی دارند. از این موارد که بگذریم، قیمت گیربکس صنعتی بر حسب نوع دنده های آن نیز تغییر می کند. گیربکس های هلیکال و خورشیدی راندمان بالاتری نسبت به گیربکس حلزونی دارند، بنابراین قیمت این گیربکس ها نیز بیشتر خواهد بود. همچنین معمولا قیمت گیربکس صنعتی کوچک از گیربکس هایی که ابعاد بزرگتری دارند کمتر خواهد بود. برای آگاهی از قیمت گیربکس صنعتی با کارشناسان ما در ارتباط باشید. 

انواع گیربکس صنعتی

خرید گیربکس صنعتی
وقتی صحبت از خرید گیربکس صنعتی می شود فاکتورهای مختلفی را باید در نظر گرفت تا بهترین گیربکس صنعتی را متناسب با نیاز خود انتخاب نمایید. از آن جایی که وظیفه اصلی گیربکس انتقال نیرو و گشتاور الکتروموتور است، ابتدا باید ویژگی ها و مشخصاتی که مرتبط با موتور هستند را بررسی کرد. از جمله این ویژگی ها می توان به:

سایز گیربکس
توان و سرعت ورودی گیربکس
نسبت دنده
دور خروجی گیربکس
نحوه اتصال گیربکس به موتور (کوپل مستقیم، کوپلینگ، کلاچ، تسمه و پولی، فلنج و ...)
آرایش محورها
همچنین پیش از خرید گیربکس صنعتی باید نیازهای مورد انتظار از گیربکس و همچنین شرایط محیط کار آن را به دقت سنجیده و با مشخصات گیربکس انطباق دهید. از جمله این ویژگی های می توان به موارد زیر اشاره نمود:

بار محوری و شعاعی قابل تحمل گیربکس 
طریقه نصب گیربکس صنعتی
ابعاد و وزن گیربکس 
مدت زمان کارکرد مداوم گیربکس صنعتی
دمای محیط کار و شرایط آب و هوایی
الزامات تعمیر و نگهداری مانند روغنکاری و ...
با بررسی این موارد، می توانید با دید کامل تر و بهتری به انتخاب گیربکس صنعتی بپردازید ولی با این حال، پیشنهاد می کنیم قبل از اقدام به خرید گیربکس صنعتی با یک کارشناس در این زمینه مشورت نمایید تا تمامی موارد مورد نیاز را بررسی نمایید. اما یکی از مهم ترین معیارهای هر فردی برای خرید گیربکس صنعتی، قیمت محصول است؛ به همین علت در بخش بعدی به مقایسه هزینه و قیمت انواع گیربکس ها می پردازیم.

فروش گیربکس صنعتی
بیشتر تولید کنندگان گیربکس صنعتی، برای رفاه بیشتر مشتریان، خدماتی مانند گارانتی تعویض، تعمیر یا تأمین قطعات در نظر گرفته اند اما شرط استفاده از این خدمات این است که گیربکس از نماینده فروش گیربکس صنعتی خریداری شده باشد. خوشبختانه وبسایت کالا صنعتی موفق به کسب نمایندگی رسمی یا عاملیت فروش اکثر برندهای معتبر ایرانی و خارجی شده است و آماده فروش گیربکس صنعتی در انواع مختلف و برندهای معتبر بازار به شما عزیزان می باشد. همچنین کارشناسان فروش این وبسایت در هر مرحله از انتخاب، خرید، نصب، راه اندازی، تعمیر و نگهداری گیربکس صنعتی همراه شما عزیزان هستند و می توانید از مشاوره تخصصی رایگان این مجموعه بهره مند شوید.

انواع گیربکس صنعتی
گیربکس های صنعتی از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم. اما مهم ترین قسمت یک گیربکس صنعتی، چرخ دنده های آن است؛ اصلی ترین روش دسته بندی گیربکس ها، بر اساس نوع دنده های آن ها بوده و بر این اساس تمام مشخصات فنی گیربکس مانند نسبت دنده، گشتاور، سرعت، تحمل بار، راندمان و حتی میزان صدا و لرزش آن ها در حین کار نیز تغییر می کند. کلی ترین دسته بندی گیربکس های صنعتی به صورت زیر می باشد:

گیربکس افزاینده 

این گیربکس ها همانطور که از نام آن پیداست، دور ورودی به گیربکس را افزایش می دهد. از گیربکس افزاینده در صنایع نیروگاهی، پالایشگاهی مثل توربین باد استفاده زیادی می شود. گیربکس افزاینده عموما به صورت سفارشی ساخته می شود و به صورت موجودی در انبار موجود نمی باشد.

گیربکس کاهنده

این نوع گیربکس ها که در بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ و حتی دستگاه های خانگی کاربرد دارد، با کاهش دور ورودی به گیربکس و تحویل آن در قسمت خروجی باعث افزایش گشتاور شده و تجهیز مصرف کننده را به چرخش در می آورد. گیربکس صنعتی کاهنده بسیار پر مصرف بوده و سهم بزرگی از تولیدات کارخانجات گیربکس سازی را به خود اختصاص داده است. با توجه به اهمیت و گستره وسیع استفاده گیربکس صنعتی کاهنده به معرفی انواع گیربکس کاهنده می پردازیم.

انواع گیربکس صنعتی کاهنده : 

گیربکس حلزونی
گیربکس هلیکال
گیربکس خورشیدی
گیربکس سایکلو
گیربکس حلزونی
گیربکس حلزونی بر خلاف گیربکس های قبلی از یک ماردون و یک چرخ دنده حلزونی استفاده می نماید اصلی ترین مزایای این گیربکس صنعتی اندازه کوچک، عدم برگشت پذیری و نصب در جهت های مختلف است اما با این وجود، این گیربکس ها معایبی نیز دارند، از جمله راندمان پایین تر، اصطکاک و اتلاف انرژی بیشتر و سایش بیشتر دنده ها و عمر کاری پایین تری نسبت به سایر گیربکس های صنعتی دارد. گیربکس حلزونی از یک دنده ماردون فولادی به عنوان ورودی و یک دنده حلزونی برنجی (آلیاژ فسفر-برنز) که شافت خروجی به آن متصل می شود، تشکیل شده و جهت انتقال قدرت را 90 درجه تغییر می دهد. این گیربکس ها به گیربکس 90 درجه نیز شناخته می شود.

گیربکس هلیکال
گیربکس هلیکال از دو یا چند چرخ دنده هلیکال تشکیل شده است؛ دندانه های این چرخ دنده ها به صورت زاویه دار با محور اصلی چرخ دنده بریده شده و شکل مارپیچ دارند. طراحی خاص این دنده ها امکان انتقال کارآمد و نرم تر نیرو و همچنین کاهش صدا و لرزش این گیربکس صنعتی را در مقایسه با سایر دنده ها فراهم می نماید.
از جمله مزایای گیربکس هلیکال می توان به راندمان بالا، اتلاف انرژی کم تر، صدا و لرزش کم تر و همچنین افزایش ظرفیت بار و گشتاور اشاره نمود. گیربکس های هلیکال، خود به چند دسته تقسیم می شوند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

گیربکس هلیکال شافت مستقیم : محور ورودی و خروجی گیربکس در یک راستا قرار دارد.
گیربکس بول هلیکال یا کرانویل پینیون : از دنده های مخروطی BEVEL ساخته می شود و تغییر زاویه 90 درجه در جهت خروجی نسبت به جهت ورودی ایجاد می کند.
گیربکس هلیکال آویز یا شافت موازی: محور ورودی و خروجی به صورت موازی با هم قرار دارد.
گیربکس هلیکال سه یا چهار محور یا گیربکس قورباغه ای
هلیکال شافت موازی و شافت متعامد: معمولا گیربکس های هلیکال سنگین کار که بعضا تحت عنوان گیربکس صنعتی شناخته می شود، با نام شافت موازی و شافت متعامد (بستگی به جهت خروجی گیربکس دارد) بین صنعتگران نامیده می شود.
برای اطلاعات بیشتر در خصوص مشخصات این گیربکس ها و دریافت لیست قیمت گیربکس هلیکال از منوی وبسایت کالا صنعتی، گیربکس مدنظر را انتخاب نمایید و یا با کارشناسان ما در ارتباط باشید. 

گیربکس هلیکال یکی از انواع گیربکس صنعتی

گیربکس خورشیدی
چرخ دنده های گیربکس خورشیدی با پیکربندی مخصوصی درون این گیربکس قرار گرفته اند و نسبت های سرعت و گشتاور خاصی را ارائه می دهند. با توجه به طراحی خاص دنده ها و نحوه قرار گرفتن آن ها در این گیربکس صنعتی، امکان دستیابی به گشتاور خروجی بالا در یک طراحی فشرده وجود دارد. همچنین با تغییر تعداد یا اندازه دندانه ها می توان به نسبت های مختلف سرعت دست یافت که انعطاف پذیری گیربکس خورشیدی را برای کاربردهای مختلف صنعتی که نیاز به دقت بالایی دارند، بیشتر می کند. برای اطلاع از قیمت گیربکس خورشیدی با کارشناسان ما در تماس باشید.

گیربکس خورشیدی

گیربکس سایکلو
این نوع گیربکس که عمر اختراع بسیار کمتری نسبت به سایر انواع گیربکس صنعتی دارد، فاقد هرگونه چرخ دنده بوده و با یک مکانیزم انعطاف پذیر و خارج از مرکز (Eccentric and Flexible) کار می کند. شوک پذیری بسیار بالا مهمترین ویژگی طراحی گیربکس سایکلو بوده و باعث شده برای مصارف با شوگ ناگهانی بالا مثل دستگاه های حفاری مناسب باشد.

اجزای گیربکس صنعتی
در بیشتر مواقع گیربکس های صنعتی دارای قطعات و اجزای یکسانی هستند. برخی از قطعات متناسب با کاربری و نوع صنعت می تواند متغیر باشد. نوع نیروهای ورودی و خروجی گیربکس یکی از موارد تعیین کننده در نوع اجزا و قطعات داخلی گیربکس است.

بلبرینگ: یکی از اجزا اصلی هر گیربکسی بلبرینگ های متصل به آن است. متناسب با نیاز گیربکس می توان از بلبرینگ یا رولبرینگ استفاده کرد. بلبرینگ ها در دو سمت ورودی و خروجی گیربکس قرار می گیرند و موجب انتقال هر چه بهتر نیروها می شوند.
شفت های ورودی و خروجی: شفت ها یا محورهای ورودی و خروجی یکی دیگر از اصلی ترین قطعات داخل گیربکس است. شفت های ورودی گیربکس وظیفه انتقال نیرو و توان را به چرخ دنده ها دارند. این نیرو و توان از چرخ دنده ها به سمت شفت خروجی منتقل می شود.
پوسته گیربکس: پوسته بیرونی گیربکس معمولا طوری طراحی می شوند که در برابر ضربات و ارتعاشات مقاومت خوبی نشان می دهند. این تجهیزات معمولا از جنس چدن است. تمامی تجهیزات داخلی گیربکس در درون پوسته گیربکس قرار دارند.
کاسه نمد: کاسه نمد ها از جمله قطعات داخلی گیربکس ها است که وظیفه محافظت از گیربکس در برابر عوامل خارجی مانند گرد و خاک و رطوبت را دارند. کاسه نمد ها هم متناسب با نوع گیربکس و شرایط محیطی در جنس های مختلفی نصب می شود.
چرخ دنده ها: اثر گذارترین و مهمترین قطعات داخلی گیربکس ها چرخ دنده ها است. چرخ دنده های مختلفی قابلیت نصب بر روی گیربکس ها را دارند. دندانه های چرخ دنده می تواند به صورت مستقیم یا مارپیچ قرار بگیرد. به عنوان مثال چرخ دنده های مارپیچ سطح تماس بیشتری را در هنگام چرخش ایجاد می کنند که می تواند باعث افزایش بازدهی و عملکرد نرم تر چرخ دنده نسبت به چرخ دنده های دندانه صاف شود.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/97/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C

همگام با صنعت...
ما را در سایت همگام با صنعت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کالا صنعت hamgam-ba-sanat بازدید : 6 تاريخ : دوشنبه 28 خرداد 1403 ساعت: 12:43

انواع درایو اینورتر تکو
درایو اینورتر تکو در انواع و مدل های مختلفی طراحی و تولید میشود. از این رو انواع متنوع اینورتر تکو پاسخگوی تمام نیازهای مصرف کنندگان و مشتریان است. در ادامه به معرفی مهم ترین انواع اینورتر تکو و ویژگی های آن ها می پردازیم. 

اینورتر TECO سری S310 
اینورتر TECO سری E310 
اینورتر TECO سری S310 
اینورتر تکو سری s310

نقد و بررسی اینورتر تکو S310
اینورتر تکو S310 تقریباً پر کاربردترین مدل اینورتر تکو به شمار می رود. اینورتر تکو S310 طراحی و تولید شده توسط کمپانی تکو می باشد. این شرکت تاسیس سال ۱۹۵۶ میلادی در کشور تایوان است. برند TECO از برندهای شناخته شده در زمینه اینورتر و کنترل دور در کشور ایران به شمار می‌رود. درایو تکو S310 در توان های 0.5 اسب تا 2 اسب تولید شده است. این نوع اینورتر به جهت کوچک بودن در نوع خود مناسبترین نوع کنترل دور از لحاظ اقتصادی است. چنانچه به دنبال کنترل دوری هستید که هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ قیمت، مناسب باشد ، پیشنهاد ما به شما اینورتر تکو S310 است.

ویژگی های اینورتر تکو S310 
اینورتر تکو در بیشترین توان دارای ابعاد ۷۹ در ۱۶۰ در ۱۴۵ میلیمتر می باشد دارای ولوم کنترل دور الکتروموتور روی پنل اینورتر بوده و ترمینال هایی مجزا جهت نصب کابل های فرمان و قدرت دارد. دارای پایه های مشخص جهت نصب در تابلو برق مطابق با مشخصات و همچنین هیت سینک و فن خنک کننده جهت مدارات و سخت افزار داخلی است که محافظ حذف نویز از فن نیز ضمیمه آن است. قابلیت جدا نمودن صفحه کلید (کی پد) اینورتر توسط کابل شبکه RJ45. این نوع اینورتر در دو مدل BCD و D موجود است که در سری D از این نوع اینورتر ترمز داخلی و نیز پورت RS485 وجود ندارد ،علت آن نیز پایین آوردن سطح قیمت اینورتر است، چرا که در اکثر کاربردهای کوچک نیازی به این دو گزینه نمی باشد، بطور مثال استفاده در نانوایی ها و غیره. البته اینورتر تکو S310 یک مدل سوم هم دارد که به جهت کاربردهای کمتری که دارد ،خیلی مورد اقبال واقع نشده است و لذا تامین کنندگان اینورتر تکو نیز خیلی شوقی در تامین آن ندارند، نام این مدل از اینورتر تکو سری S310E است.

دارای رزولوشن 0.01 هرتز و قابلیت جدا شدن کی پد و فرمان پذیری استارت به سه روش مختلف، تغییر فرکانس طی چهار حالت متفاوت، آسان بودن و راحتی در انجام  تنظیمات و تغییرات پارامترها، نمایش هر شش پارامتر ( جریان ،ولتاژ خروجی ،ولتاژ DCBUS، سرعت ،فرکانس، دما )،خروجی دادن گشتاور به میزان ۱۵۰ درصد در فرکانس 6 هرتز. دارای عملکرد راه اندازی در لحظه اتصال برق بدون حضور کلید استارت ،دارای عملکرد شروع به کار دوباره کنترل دور به محض قطع شدن ناگهانی برق ،توقف اینورتر طی دو روش لحظه‌ای و کاهشی ،امکان زمان بندی روشن و خاموش شدن درایو. امکان ارتباط به 32 نقطه از طریق درگاه صنعتی MODBUS و RS485 . امکان حفاظت در مقابل ۲۶ خطای متفاوت به خصوص بیشینه بار، حرارت بالا ،جریان بیشتر از حد ،ولتاژ بیشتر از حد، دور معکوس. امکان اعمال DC به خروجی و امکان برنامه ریزی جهت عملکرد فن.

کاربردهای اینورتر تکو S310
اینورتر تکو سری S310 با توجه به کوچک ترین نوع درایو از این مجموعه نسبت به دیگر خانواده‌ها ،محبوبیت بالایی برای خود کسب کرده است. تغذیه برق ورودی برای آن تک فاز بوده و برای قدرت های نیم اسب تا دو اسب موجود است. از این نوع اینورتر در مصارف مختلفی همچون صنایع پخت، صنعت بسته بندی، موتور اسپیندل، ماشین های کار با طلا، نوار نقاله ها و فن میتوان استفاده کرد. مدل های گوناگون S310 با توجه به مصارف مربوطه به شرح زیر است:

نوع D : بدون رله خروجی و نداشتن حالت نصب مقاومت ترمز
نوع BCD : وجود رله در خروجی و نیز حالت نصب مقاومت ترمز
نوع فن دار و بدون فن
نوع پالسی
یادآوری می گردد تمامی برنامه های موجود در حافظه اینورتر تکو به صورت پیش فرض است که جنبه عام دارد و مطابق با دستورالعمل های روتین و معمول ثبت شده است. لذا در مصارف خاص و ضروری برای استفاده های ویژه و مورد نیاز، باید پارامترهای مربوط طبق الگوی مناسب تنظیم گردند. اینورتر TECO تولید کمپانی TECO تایوان علیرغم کیفیت خوبی که دارد دارای قیمتی فوق العاده عالی و اقتصادی است. اینورتر TECO به جهت برخورداری از دو گزینه قیمت مناسب و کیفیت خوب ،به سهولت توانسته است در صنعت و کاربردهای مختلف جای خود را باز کند. اینورتر TECO یکی از برندهای معتبر و معروف جهت کنترل دور الکتروموتور در صنایع مختلف کشور محسوب می‌شود. اینورتر TECO جهت کاربردهای مختلف دارای مدل های متعددی است. یکی از این مدل ها اینورتر TECO سری E310 است.

اینورتر TECO سری E310 
اینورتر TECO E310

نقد و بررسی اینورتر تکو سری E310 
سری E310 اینورتر TECO جهت کاربردهای عمومی و نیمه سنگین بسیار پرطرفدار است ،اینورتر TECO E310 در دو رده تکفاز و سه فاز تولید می‌شود. سری E310 تکفاز دارای رنج‌های توانی 1.5 کیلووات تا 3.7 کیلووات است. رنج توانی E310 سه فاز نیز شامل توانهای 1.5 و 2.2 و 4 کیلووات است. در ادامه به معرفی مهمترین ویژگی های این مدل میپردازیم.

امکان راه اندازی الکتروموتور و کنترل سرعت از طریق دو مرجع فرکانس و همچنین دو مرجع راه اندازی
امکان اتصال اینورتر به ۳۲ دستگاه از طریق شبکه های صنعتی RTU و ASCII و همچنین اینترفیس RS485
یکی از ویژگی‌های اینورتر TECO سری E310  قابلیت ارتباط از طریق کد های ASCII علاوه بر شبکه RTU است، گزینه‌ای که در دیگر اینورترها وجود ندارد.
وجود کنترل PID در اینورتر TECO E310 
گشتاور خیلی عالی به اندازه ۱۵۰ درصد در فرکانس واحد
مجهز به ورودی و خروجی آنالوگ
کاربرد اینورتر TECO سری E310 در جرثقیل های سقفی
یکی از کاربردهای ویژه اینورتر TECO مدل E310 در راهبرهای جرثقیل سقفی است. در جرثقیل های سقفی دو الکتروموتور به صورت همزمان در حرکت طولی راه اندازی می شوند، جهت تحقق این امر می‌توان از اینورتر TECO سری E310 استفاده نمود. 

نکته: لازم به توضیح است جهت انتخاب قدرت مناسب برای راه اندازی الکتروموتور های حرکت طولی جرثقیل باید از اینورتری استفاده نمود که توان آن از مجموع توان های هر دو الکتروموتور حرکت طولی جرثقیل بیشتر باشد. به عنوان مثال برای دو الکتروموتور با توان هر کدام 0.75 کیلووات، بهترین گزینه جهت انتخاب اینورتر، توان 2.2 کیلووات است.

قیمت اینورتر تکو
اینورترها به دلیل عملکرد کنترلی که دقت و حساسیت زیادی دارد، معمولا قیمت بالایی دارند. همچنین اینورترهای برند خارجی به دلیل قیمت دلار و شرایط سیاسی اقتصادی حاکم بر جامعه، دارای تنوع قیمت بالایی هستند. اینورتر تکو یکی از محصولاتی است که علاوه بر قیمت مناسب کارایی بسیار بالایی دارد. در ادامه با عوامل ثابت تاثیر گذار بر قیمت اینورتر تکو آشنا میشویم.

توان و جریان ورودی و خروجی اینورتر تکو
جنس بدنه و برد و مقاومت در برابر ضربات مکانیکی
امکانات جدید
ابعاد فیزیکی درایو اینورتر تکو
جهت استعلام از قیمت روز اینورتر تکو با کارشناسان فروش سایت کالاصنعتی در تماس باشید.

خرید اینورتر تکو
در هنگام انتخاب و خرید اینورتر هر نوع از اینورتر بایستی به نکات مهم و پارامترهایی توجه کنید تا انتخاب درستی در میان انواع متنوع و مختلف اینورتر داشته باشید این اصل در برند اینورتر تکو نیز برقرار است در ادامه نگاهی به مهم ترین پارامترها در هنگام خرید و انتخاب اینورتر می پردازیم:

کاربری مدنظر و توجه به بار متصل
نوع ولتاژ ورودی و خروجی اینورتر
ابعاد موتور و  ابعاد محل نصب
قابلیت ذخیره جریان و انرژی در اینورتر
درجه حفاظت درایو اینورتر تکو
نیازهای موتور یا دستگاه متصل به درایو تکو
شرکت اینورتر تکو TECO
شرکت الکترونیکی و ماشین کاری تکو در سال 1956 برای تولید موتور در تایوان تأسیس شد. امروزه TECO به یک گروه تجاری بزرگ تبدیل شده است که با حوزه کاری در زمینه‌های مختلفی مانند: تجهیزات الکتریکی سنگین، لوازم خانگی، فناوری اطلاعات، ارتباطات، قطعات الکترونیکی ، مهندسی زیرساخت و سرمایه‌گذاری مالی 100 شهر را در بیش از 40 کشور در 5 قاره اصلی پوشش می دهد.  به منظور ساخت یک نام تجاری کلان و با کیفیت در سطح جهانی، شرکت TECO علاوه بر تداوم توسعه عمیق کسب و کارهای اصلی خود، یک برنامه توسعه در جهت مشاغل با ارزش افزوده بالا و فناوری‌های پیشرفته مانند محصولات هوشمند و راه حل های سیستماتیک دارد که هدف اصلی آن صرفه‌جویی در انرژی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، هوشمندسازی و اتوماسیون است. شرکت TECO دارای یک موسسه تحقیقاتی قوی می‌باشد که در زمینه‌های مختلف مانند تحقیقات بازار، توسعه، طراحی و تحلیل محصولات جدید و نوآورانه با تکنولوژی بالا فعالیت می‌کند. این موسسه از سال 2004 تأسیس شده و هرساله بیش از 100 اختراع ثبت می‌کند که شتاب بالایی برای توسعه نوآورانه گروه تکو ایجاد کرده‌ است. فناوری‌های این موسسه بر روی طراحی و توسعه‌ی موتور، کنترل موتور، کنترل صنعتی، ربات، شبکه صنعتی، لوازم خانگی و لوازم تجاری، طراحی مکانیزم، توسعه نرم‌افزاری، پردازش سیگنال، ماشین برقی و ... متمرکز است. 

شرکت سازنده اینورتر تکو

شرکت تکو  در زمینه های مختلفی مشغول به فعالیت است که ازجمله آن می‌توان به لوازم‌خانگی، موتورهای صنعتی، محصولات اتوماسیون صنعتی، توربین‌های بادی و... اشاره کرد. اینورتر تکو یکی از تولیدات مهم و اساسی کمپانی Teco به شمار میرود. محصولات مهم شاخه الکتریکال این شرکت شامل: اینورتر، پی ال سی، مینی پی ال سی، سرو موتور، منابع تغذیه، رله و دیگر ادوات شبکه‌های توزیع برق است. بی شک اینورتر تکو یکی از بی نظیرترین محصولات کمپانی تکو است که علاوه بر تکنولوژی روز دنیا ،دارای قیمتی کاملا رقابتی و اقتصادی است. اینورتر دستگاهی صنعتی محسوب می‌شود که کارایی آن، کنترل سرعت الکتروموتور سه فاز بدون کاهش قدرت و گشتاور موتور می‌باشد. اینورتر ها ظرفیت‌های مختلفی دارند که بر اساس توان الکتروموتور، قابل انتخاب هستند.

آزمایشگاه موسسه تحقیقاتی تکو
موسسه تحقیقاتی تکو به‌ طور عمده دارای دو آزمایشگاه است:

آزمایشگاه کنترل الکترونیکی و تکنولوژی انرژی
این آزمایشگاه به‌ طور عمده تحقیقات R&D را در سه حوزه‌ی اصلی "پاسخگویی بالا"، "دقت بالا" و "ثبات بالا" برای تجهیزات کنترل صنعتی و مشارکت با واحدهای تجاری در طراحی نمونه ماشین، طراحی مکانیسم یکپارچه، طراحی و تجزیه تحلیل مدارهای الکتریکی انجام می‌دهد. این آزمایشگاه دارای دستاوردهایی شامل موارد زیر می‌باشد:

سرورهای عمومی و اختصاصی
موتور + درایو
درایو + PLC
عملکردهای سفارشی مختلف (ماشین نساجی، صفحه نمایه و غیره)
آزمایشگاه تحقیق و توسعه اینورتر تکو

آزمایشگاه ماشین‌آلات و فناوری
این آزمایشگاه به‌طور فعال درحال توسعه موتورهای جدید با عملکرد بالا است. همچنین تجزیه و تحلیل دفع گرما برای محصولات، از جمله موارد کوچک مانند اینورتر و درایوها و موارد بزرگ مانند موتورهای برقی و موتورهای بزرگ در این آزمایشگاه انجام می‌شود. 

آزمایشگاه دوم شرکت اینورتر تکو

 
با توجه به افزایش قیمتها و نیاز مبرم صنایع به اینورتر، شرایط انتخاب و خرید اینورتر به دو بخش کیفیت مناسب و قیمت مناسب تقسیم شده است. تا چندی پیش برندهایی مانند اینورتر LS و دلتا جزو درایو هایی با قیمت مناسب و عالی و در عین حال با کیفیت به شمار میرفتند. اما در چند مدت اخیر به جهت تغییراتی که در اقتصاد کشور و خصوصا در نرخ ارز اتفاق افتاد، شرایط به گونه ای رقم خورد تا این درایو ها به شدت افزایش قیمت داشته باشند، همزمان و متناسب با این اتفاق، اینورتر هایی مانند اینورتر TECO بلافاصله بعنوان اینورترهایی پرطرفدار جای خود را در صنعت و بازار باز نمودند. علاوه بر قیمت مناسب اینورتر TECO پاسخ و عملکرد اینورتر TECO در صنعت فوق العاده عالی بوده است، به همین جهت در میان اینورترهای موجود، اینورتر TECO بهترین گزینه جهت کسب دو پارامتر کیفیت مناسب و قیمت مناسب در حال حاضر است. مجموعه کالاصنعتی تحت عنوان عاملیت فروش اینورتر TECO در کل کشور ،این افتخار را دارد تا اینورتر TECO را در مدل های مختلف و با کیفیت جهت کاربردهای متفاوت به مشتریان عزیز در کمترین زمان و با بهترین قیمت به صورت فروش غیر حضوری و اینترنتی ارائه نماید.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/352/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86/%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AA%D8%B1/%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%D8%AA%DA%A9%D9%88-teco

همگام با صنعت...
ما را در سایت همگام با صنعت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کالا صنعت hamgam-ba-sanat بازدید : 12 تاريخ : يکشنبه 27 خرداد 1403 ساعت: 2:01

یکی از پمپ‌های پر مصرف و ضروری در استخرهای شخصی و عمومی، پمپ های استخری است. مزیت عمده آن نسبت به سایر پمپ های دهانه 2 و 3 اینچ که به طور معمول برای گردش آب در استخرها استفاده می‌شود وجود صافی در آن است. طبق نظر بسیاری از افراد متخصص، پمپ استخری به دلیل انجام دو عمل گردش آب و تصفیه آب به کمک صافی، قلب تپنده استخر محسوب می‌شود. در کنار برندهای معتبری از جمله لئو چین، سیلند ایتالیا، پنتاکس ایران، پنتاکس ایتالیا، سیستما ایتالیا که به ترتیب سری‌های XKP، SWIMMY، WINNER، POOL و TSW تولید می‌کنند، برند نوید موتور زیر مجموعه شرکت پمپیران پمپ‌های استخری خود را در سری STP تولید می‌کند. مزیت عمده پمپ استخری نوید موتور نسبت به سایر برندها کیفیت بالا و وجود قطعات یدکی به دلیل تولید در داخل است. برای مشاوره در زمینه خرید پمپ استخری در هر یک از برندهای مذکور می‌توانید با کارشناسان بخش فروش پمپ کالا صنعتی تماس بگیرید.

لوگو نوید موتور

شرکت نوید موتور
شرکت تولید پمپ و تجهیزات وابسته نوید موتور که زیر مجموعه شرکت پمپیران محسوب می‌شود با هدف تولید الکتروپمپ‌های صنعتی، خانگی و سفارشی در سال 1375 تاسیس شد. یکی از محصولات مهم و کاربردی نوید موتور، پمپ‌ استخری فیلتردار است.  سایت اصلی و مرکزی این شرکت در 35 کیلومتری تبریز است. علاوه بر پمپ استخری، نوید موتور در زمینه تولید انوام پمپ‌ آب خانگی، سیرکولاتور، اتابلوک و ... پیشگام است. در آغاز سال 1391 و با هدف ایجاد یک بازار منسجم، نوید موتور واحد تحقیق و توسعه خود را آغاز و نسل جدید انواع پمپ را روانه بازار کرد.

اجزای پمپ استخری نوید موتور
پمپ استخری فیلتردار نوید موتور از چه اجزایی تشکیل می‌شود؟ پمپ استخری نوید موتور مشابه سایر پمپ‌های استخری دارای چهار جزء اصلی شامل الکتروموتور، صافی (سطل) و هوزینگ محل عبور سیال و پروانه است. صافی درون هوزینگ محل عبور سیال قرار دارد. پروانه از جنس پلاستیک مهندسی با کیفیت بالا است. سیم پیچ مس الکتروموتور پمپ استخری کیفیت آن را دو چندان کرده است. صافی وظیفه جمع کردن موارد جامد معلق در آب را بر عهده دارد. الکتروموتور پمپ استخری نوید موتور در انواع توان‌ها تولید می‌شود.

نمودار آب دهی و مشخصات فنی پمپ استخری نوید موتور
در تصاویر بعد نمودار همپوشانی، مشخصات هندسی و ابعاد انواع مختلف پمپ استخری نوید موتور نشان داده شده است.

نمودار آبدهی و مشخصات پمپ استخری

ویژگی‌های پمپ استخری نوید موتور
دارای استاندارد IP54 (مقاوم در برابر پاشش آب)
تعمیر و نگهداری کم با هزینه محدود
کم مصرف و دارای کارایی بالا
مجهز به تصفیه سرخود
مجهز به ترموگارد (محافظ در برابر دمای بالا)
کارایی در بین دمای 2+ تا 50+ درجه سانتی گراد
صدای کم
موجود بودن و در دسترس بودن قطعات جانبی
مناسب برای استخرهای کوچک و متوسط
نصب بسیار آسان
محصولات پیشنهادی: خرید اینترنتی پمپ استخری سیلند
خرید پمپ استخری – لیست قیمت پمپ استخری
شما مشتریان محترم می‌توانید برای خرید پمپ استخری لئو چین، سیلند ایتالیا، پنتاکس ایران، پنتاکس ایتالیا، سیستما ایتالیا که به ترتیب سری های XKP، SWIMMY، WINNER، POOL و TSW تولید می‌شود و همچنین برند نوید موتور زیر مجموعه شرکت پمپیران که پمپ‌های استخری خود را در سری STP تولید می‌کند با کارشناسان بخش پمپ کالا صنعتی تماس بگیرید. 

جایگزین پمپ استخری نوید موتور
براساس نمودارهای هد و دبی مشخص پمپ‌های استخری دارای دبی بالا و هد کم هستند. بنابراین بهترین جایگزین برای پمپ‌های استخری فیلتردار نوید، پمپ های دبی بالا سری CS هستند. این پمپ‌ها دارای بدنه چدنی هستند و صافی ندارند. این دو تفاوت عمده پمپ استخری و پمپ سری CS است. توصیه می‌شود در صورت استفاده را پمپ سری CS نوید موتور به صورت جداگانه در مسیر سیال عبوری فلیتر نصب شود تا اجسام زائد، مو و ... جذب شود.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/920/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%BE%D9%85%D9%BE/%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C/%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D8%BA%DB%8C-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D9%81%DB%8C%D9%84%D8%AA%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D8%B1%DB%8C-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1

همگام با صنعت...
ما را در سایت همگام با صنعت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کالا صنعت hamgam-ba-sanat بازدید : 6 تاريخ : شنبه 26 خرداد 1403 ساعت: 16:25

داشتن یک برنامه و نقشه برای نگهداری دوره ای الکتروموتور که با دقت بررسی و طراحی شده باشد، عملکرد مطمئن و عمر مفید طولانی موتورها را تضمین می نماید. نه تنها الکتروموتور، بلکه تقریباً تمامی تجهیزات الکتریکی نیاز به بازرسی و تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده دارند. بازرسی ها و نگهداری دوره ای از الکتروموتور، با شناسایی مشکلات احتمالی و پیش بینی آن ها از آسیب دیدگی جدی موتورها و سایر ماشین آلات مرتبط با آن ها جلوگیری می کنند.
به طور کلی اقدامات و روش های تعمیر و نگهداری از الکتروموتور شامل سه بخش می شود:

اقدامات پیشگیرانه در نگهداری موتور
اقدامات پیش بینی کننده در نگهداری الکتروموتور
تعمیرات موتور پس از خرابی 
در این مقاله به معرفی روش های پیشگیرانه پرداخته و نکات مفیدی را در خصوص تعمیر و نگهداری موتورها بیان می کنیم. فراموش نکنید که اگر نگهداری از الکتروموتور به طرز مناسبی انجام گیرد، از آسیب های احتمالی الکتروموتور جلوگیری نموده و عمر مفید آن را تا حد زیادی افزایش می دهد. همچنین در مقاله عیب یابی الکتروموتور تکفاز و سه فاز مطالب مهمی در زمینه اقدامات پیش بینی کننده در نگهداری الکتروموتور ارائه شده است و مطالعه آن را به شما پیشنهاد می کنیم.

قیمت الکتروموتور کالا صنعتی را مشاهده و مقایسه کنید

کلیک کنید
 
اقدامات پیشگیرانه نگهداری از الکتروموتور
اقدامات پیشگیرانه نگهداری از الکتروموتور از مشکلات احتمالی که ممکن است برای موتور در حین کار پیش بیاید جلوگیری می کند. این اقدامات باید در قالب یک برنامه منظم و سیستماتیک اجرا شوند. مواردی که در این روش نگهداری از الکتروموتور باید بررسی شود عبارتند از:

برنامه ریزی
اگر از چندین الکتروموتور استفاده می کنید، ابتدا برای هریک از آن ها یک شماره شناسه مشخص در نظر بگیرید تا سوابق تعمیر و نگهداری هر یک را به صورت دقیق و مجزا بتوانید بررسی کنید. الکتروموتورهای مختلف، نیاز به اقدامات متفاوتی دارند؛ به عنوان مثال یکی از اقدامات الکتروموتور سه فاز بررسی سربندی و تغییر آن با توجه به نیاز کاربرد دارد اما در الکتروموتور تک فاز نیازی به تغییر سربندی موتور نیست.

برای این منظور می توانید برای هر موتور یک دفترچه بازرسی (Logbook) آماده کنید و شماره شناسه موتور، نوع موتور و مشخصات فنی اصلی، تاریخ بازرسی و شرح اقدامات انجام گرفته را در آن ثبت کنید. برای تهیه دفترچه بازرسی می توانید از طریق لینک زیر، چک لیست تعمیر و نگهداری الکتروموتور را دانلود نموده و با ثبت تعمیرات و اقدامات نگهداری از الکتروموتور، از خرابی آن جلوگیری نمایید.

دانلود PDF بازدید دوره ای الکتروموتور
تهویه الکتروموتور
اگر محیط کاری الکتروموتور تهویه مناسبی نداشته باشد، دمای کاری موتور افزایش یافته و به عایق ها و گریس یاتاقان ها آسیب می رساند. همچنین گرد و غبار و آلودگی های محیطی ممکن است فن و شیارهای پوسته موتور را پوشانده و از تهویه هوا جلوگیری می کنند. بهتر است به صورت دوره ای و منظم فن و شیارهای پوسته موتور را بادگیری کرده و تمیز نمایید؛ همچنین اگر دمای محیط کار الکتروموتور بسیار بالا است، بهتر است از اکسترنال فن استفاده نمایید. برای آشنایی بیشتر با اکسترنال فن، مقاله آشنایی با فن اکسترنال (فن خنک کن) الکتروموتور و کاربردهای آن را مطالعه فرمایید.

رطوبت
موتورهایی که درجه حفاظتی بالا مانند IP55 دارند از نوع پوسته بسته هستند ولی با این حال امکان ورود رطوبت محیط به درون آن ها وجود داشته و پس از مدتی، متراکم شده و به سیم پیچی موتور و بلبرینگ و یاتاقان ها می رسند. بنابراین، برای نگهداری از الکتروموتور پوسته بسته، باید دمای موتور حتی در حالت خاموش نیز بیشتر از دمای محیط باشد. 
البته می توانید با برداشتن دریچه های تخلیه، رطوبت متراکم شده در موتور را خارج کنید ولی این نکته را در نظر داشته باشید که با برداشتن دریچه تخلیه، درجه حفاظتی موتور از IP55 به IP44 تغییر می یابد.

اتصالات سست
تمامی اتصالات الکتریکی باید محکم و تحت گشتاور توصیه شده بسته شوند. اتصالات فیوزها، استارت ها، تجهیزات حفاظتی و کلید های مدار باید به صورت منظم بازرسی شوند. تمامی اتصالات الکتریکی را طبق دستورالعمل سازنده با استفاده از آچار گشتاور کالیبره شده محکم نموده و با استفاده از دماسنج های مادون قرمز، دمای آن ها را بررسی نمایید؛ اگر دستگاهی بیش از حد داغ می شود باید جایگزین شود. 

برخی از آزمایشاتی که باید در این مرحله انجام دهید عبارتند از:

آزمایش عایق بندی روی تمامی کابل های ورودی و خروجی
آزمایش مقاومت عایق تمامی کنتاکتورها
آزمایش فاز به زمین
آزمایش فاز به فاز
اندازه گیری مقاومت فیوز
آزمایش مقاومت تماس با استفاده از روش افت ولتاژ DC چهارسیم 
عدم تعادل ولتاژ و جریان ورودی
عدم تعادل ولتاژ و جریان ورودی یکی از نگران کننده ترین مشکلات احتمالی موتورها است و باید به صورت مستمر بررسی شوند تا آسیبی به موتور وارد نشود. عدم تعادل ولتاژ زمانی رخ می دهد که ولتاژ هریک از فازهای سه فاز با یکدیگر متفاوت باشند. عدم تعادل ولتاژ منجر به نابرابر جریان ورودی نیز می شود و مشکلاتی از قبیل لرزش، ضربان گشتاور، داغ شدن یکی یا چند سیم پیچ و در نهایت کاهش راندمان و عمر مفید موتور می شود. نمونه ای از عدم تعادل ولتاژ و نحوه محاسبه آن را در تصویر زیر می بینید.

عدم تعادل ولتاژ ورودی

کمبود ولتاژ یا اضافه ولتاژ
کمبود ولتاژ یا اضافه ولتاژ باعث ساییدگی عایق استاتور می شود؛ در ولتاژهای پایین، موتور با راندمانی کمتر از بار کامل کار می کند و در نتیجه داغ شده، لرزش بیشتری دارد، گشتاور کمتری تولید می کند و در نهایت طول عمر کوتاه تری نیز دارد.
الکتروموتورهای القایی معمولاً توانایی تحمل اضافه ولتاژ را دارند اما اگر اضافه ولتاژ بیش از حد شدید باشد، ممکن است باعث اتصال کوتاه چرخشی بین سیم پیچ ها، فاز به فاز یا فاز به زمین شود. موارد گفته شده در نتیجه اتصال کوتاه بین فازها یا بین فاز و قاب موتور اتفاق می افتد. این موضوع به خصوص در الکتروموتور ضد انفجار بسیار حائز اهمیت است.

بلبرینگ ها
یاتاقان ها یا بلبرینگ ها، از جمله اعضای الکتروموتورها هستند که در معرض بیشترین خطر برای سایش قرار دارند. امروزه با پیشرفت سازندگان و افزایش راندمان الکتروموتورها، دیگر اتصال کوتاه و دمای بیش از حد موتور رایج ترین خطاها نیستند، بلکه صدای ناشی از یاتاقان ها و آسیب دیدگی بلبرینگ ها، بیشترین سهم از آسیب ها و اشکالات الکتروموتور را دارند. بنابراین هنگام در نظر گرفتن اقدامات پیشگیرانه نگهداری دوره ای از الکتروموتور، تعویض و تعمیر و نگهداری یاتاقان ها واقعاً فاکتورهای مهمی هستند.

علل خرابی بلبرینگ موتور

برخی از یاتاقان ها تحت عنوان یاتاقان های روغن کاری شده یا یاتاقان های بدون تعمیر در بازار عرضه می شوند. با این حال، این اصطلاحات گمراه کننده هستند و به این معنا نیست که این یاتاقان ها به هیچ تعمیر یا نگهداری خاصی نیاز ندارند. این یاتاقان ها در نهایت باید تعویض شوند ولی مدت آن بستگی به طول عمر یاتاقان یا طول عمر گریس دارد. به طور کلی طول عمر بلبرینگ ها بین 16000 تا 40000 ساعت یا بیشتر متغیر است. طول عمر گریس نیز در شرایط کارکرد معمول، حداقل 40000 ساعت است.

به طور معمول و در شرایط استاندارد بلبرینگ ها تنها یکبار نیاز به روغن کاری دارند اما در شرایط محیطی سخت و نامساعد، بلبرینگ ها نیاز به روغن کاری مکرر دارند. تنها تعداد کمی از بلبرینگ ها به طول عمر مطلوب خود می رسند و مابقی آن ها در اثر تعمیر و نگهداری نادرست باید زودتر از موعد تعویض شوند. دلایل اصلی خرابی زودرس بلبرینگ عبارتند از:

نصب اشتباه موتور
آلودگی 
جابجایی نادرست موتور
نگهداری نامناسب
روان کننده نامناسب یا عدم روغنکاری 
برای تمیزکاری بلبرینگ ها باید از برس های نرم یا پارچه نخی تمیز استفاده کنید. جعبه ترمینال نصب شده بر روی موتورهای دارای درجه حفاظتی IP55 نیز باید تمیز شوند. پایانه های آن باید عاری از هرگونه اکسیداسیون و در شرایط ایده آل، عاری از هرگونه گرد و غباری باشند. 

چک لیست نگهداری دوره ای از الکتروموتور 
برای راحتی بیشتر شما عزیزان تمامی اقداماتی که باید برای تعمیر و نگهداری پیشگیرانه الکتروموتورها انجام دهید، در قالب یک چک لیست آماده شده و می توانید برای هریک از الکتروموتورهای خود یک نسخه پرینت گرفته و به ترتیب موارد مختلف آن را بازرسی نمایید. حتماً پس از بازرسی هر قسمت، اقدامات صورت گرفته را در Logbook الکتروموتور بنویسید. ثبت این موارد برای اقدامات پیش بینی کننده در نگهداری دوره ای الکتروموتورها بسیار ضروری و کمک کننده است. برای دانلود چک لیست مربوطه روی لینک زیر کلیک کنید.

دانلود PDF چک لیست نگهداری دوره ای الکتروموتور
نتیجه گیری

متأسفانه اکثر افرادی که از طریق وبسایت کالا صنعتی با کارشناسان ما در خصوص خرابی الکتروموتورها تماس می گیرند، گمان می کنند که این دستگاه ها نیاز به هیچ تعمیر و نگهداری خاصی ندارند و به اصطلاح خود این افراد "فقط باید به برق وصل شود و تمام!"؛ اما الکتروموتورها نیز مانند همه تجهیزات الکتریکی باید به صورت دوره ای و منظم بررسی شوند و اقدامات لازم برای نگهداری آن ها انجام گیرد. در این مقاله بخش کوچکی از اقدامات لازم برای نگهداری دوره ای از الکتروموتور را بیان کردیم، اما برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان در این زمینه، می توانید با کارشناسان کالا صنعتی در ارتباط باشید.

منبع:

https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/1896/%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1

همگام با صنعت...
ما را در سایت همگام با صنعت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کالا صنعت hamgam-ba-sanat بازدید : 7 تاريخ : شنبه 26 خرداد 1403 ساعت: 14:10

اینورتر پرتو صنعت محصول یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با همین نام است که بیش از 30 سال در زمینه تولید انواع تجهیزات برق صنعتی به‌خصوص اینورتر فعالیت می‌نماید. انواع اینورتر پرتو صنعت به دو گروه ولتاژ پایین و ولتاژ متوسط تقسیم می‌شوند. درایوهای ولتاژ پایین این شرکت که کاربردهای بیشتری نیز دارند، در حالت عادی تا توان 500 کیلووات تولید می‌شوند. شرکت پرتو صنعت، جزو معدود تولیدکنندگان اینورتر ایرانی است که درایوهای ولتاژ متوسط تا توان 4000 کیلووات را مطابق با استانداردهای روز دنیا تولید می‌نماید.
 
وب‌سایت کالا صنعتی، انواع اینورتر پرتو صنعت را با قیمتی بسیار مناسب، همراه با گارانتی و مشاوره فنی رایگان در خصوص انتخاب اینورتری با مشخصات مناسب برای کاربرد شما ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه خرید اینورتر پرتو صنعت، مدت‌زمان ارسال، استفاده از گارانتی و … از طریق شماره‌تلفن 02191304300 با ما در ارتباط باشید.
 
اینورتر پرتو صنعت
 
انواع اینورتر پرتو صنعت
انواع اینورتر پرتو صنعت در 4 سری زیر تولید می‌شوند:
 
سری EX
سری VX2
سری VX4
سری VX40
انواع اینورتر پرتو صنعت
 
اینورتر پرتو صنعت سری EX
درایوهای سری EX شرکت پرتو صنعت با سه توان 2.2، 4 و 5.5 کیلووات و فقط به‌صورت سه‌فاز تولید می‌شوند. از این درایوها بیشتر در کاربردهایی که دینامیک بالایی ندارند، مورداستفاده قرار می‌گیرند. از جمله کاربردهای سری EX اینورتر پرتو صنعت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
 
صنایع آب و فاضلاب
پمپ‌های آب
فن‌ها
کمپرسور
میکسر
ماشین‌آلات صنعتی ساده
درایو پرتو صنعت سری VX2
درایوهای سری VX2 شرکت پرتو صنعت در دو نوع اینورتر تک‌فاز و سه‌فاز تولید می‌شوند و توان خروجی آن‌ها در بازه 0.75 تا 2.2 کیلووات است. از سری VX2 اینورتر پرتو صنعت بیشتر در ماشین‌آلات بسته‌بندی، ماشین‌آلات مواد غذایی و سازندگان تجهیزات صنعتی با توان پایین استفاده می‌شود.
 
تک فاز 220 و سه فاز 380
مدل توان دستگاه (kW) جریان ورودی دستگاه (A) جریان خروجی دستگاه (A) فریم طول (mm) عرض (mm) عمق (mm)
VX2-0K7-M-01 0.75 9 4.2 GZ2 170.5 100.0 153.2
VX2-1K5-M-01 1.5 15 7.5 GZ2 170.5 100.0 153.2
VX2-2K2-M-01 2.2 23 10 GZ2 170.5 100.0 153.2
VX2-0K7-N-01 0.75 3.2 2.5 GZ2 170.5 100.0 153.2
VX2-1K5-N-01 1.5 4.3 4.2 GZ2 170.5 100.0 153.2
VX2-2K2-N-01 2.2 7.1 5.5 GZ2 170.5 100.0 153.2
اینورتر پرتو صنعت سری VX4
اینورترهای سری VX4 پرتوصنعت، یکی دیگر از درایوهای Micro یا کوچک این شرکت است و برای تجهیزات صنعتی با توان‌های پایین مورداستفاده قرار می‌گیرد. این درایوها در دو نوع تک‌فاز و سه‌فاز و در بازه توان 0.75 تا 2.2 کیلووات تولید می‌شوند. بیشترین کاربرد درایوهای سری VX4 شرکت پرتو صنعت عبارت‌اند از:
 
ماشین‌آلات بسته‌بندی
ماشین‌آلات مواد غذایی
ماشین‌آلات نساجی
ماشین حکاکی
ماشین برش
ماشین‌آلات کابل
تجهیزات انتقال
تجهیزات نجاری
کمپرسور هوا
تک فاز 220 و سه فاز 380
مدل توان دستگاه (kW) جریان ورودی دستگاه (A) جریان خروجی دستگاه (A) فریم طول (mm) عرض (mm) عمق (mm)
VX4-0K7-M-01 0.75 9.3 4.2 GZ4 185.0 80.0 140.5
VX4-1K5-M-01 1.5 15.7 7.5 GZ4 185.0 80.0 140.5
VX4-2K2-M-01 2.2 24 10 GZ4 185.0 80.0 140.5
VX4-0K7-N-01 0.75 5 4.2 GZ4 185.0 80.0 140.5
VX4-1K5-N-01 1.5 7.7 7.5 GZ4 185.0 80.0 140.5
VX4-2K2-N-01 2.2 11 10 GZ4 185.0 80.0 140.5
اینورتر پرتو صنعت سری VX40
اینورترهای سری vx40 پرتو صنعت
 
جدیدترین نسل اینورترهای پرتوصنعت، سری VX40 است که در دو نوع اینورتر سه‌فاز و تک‌فاز تولید شده و بازه توانی 2.2 تا 500 کیلووات را پوشش می‌دهد. از این اینورترها به‌صورت Open Loop و در کاربردهای زیر استفاده می‌شود:
 
صنایع آب و فاضلاب
الکتروپمپ‌ها
انواع فن
برنامه‌های PIVAC
کمپرسور
میکسر
دستگاه تزریق پلاستیک
دستگاه بافندگی و نساجی
سیستم‌های جمع‌کننده و بازکننده
چاپ و رنگرزی
نوار نقاله
اکسترودر
و …
سه فاز 380
مدل توان دستگاه (kW) جریان ورودی دستگاه (A) جریان خروجی دستگاه (A) فریم طول (mm) عرض (mm) عمق (mm)
VX40-4K0-N-00 4 13.5 9.5 A 266 146 188.5
VX40-5K5-N-00 5.5 19.5 14 A 266 146 188.5
VX40-7K0-N-00 7.5 25 18.5 B 333 170 219.5
VX40-11K0-N-00 11 32 25 B 333 170 219.5
VX40-15K0-N-00 15 40 32 B 33 170 219.5
VX40-18K5-N-00 18.5 47 38 C 445 258.5 248.5
VX40-22K0-N-00 22 56 45 C 445 258.5 248.5
VX40-30K0-N-00 30 70 60 C 445 258.5 248.5
VX40-37K0-N-00 37 80 75 D 518 270.5 337.5
VX40-45K0-N-00 45 94 92 D 518 270.5 337.5
VX40-55K0-N-00 55 128 115 D 518 270.5 337.5
VX40-75K0-N-00 75 160 150 E 626.5 325 376.5
VX40-90K0-N-00 90 190 180 E 626.5 325 376.5
VX40-110K0-N-00 110 225 215 F 843.5 498.5 365
VX40-132K0-N-00 132 265 260 F 843.5 498.5 365
VX40-160K0-N-00 160 310 305 F 843.5 498.5 365
VX40-200K0-N-00 200 385 380 G 960 680 387
VX40-250K0-N-00 250 460 480 G 960 680 387
VX40-315K0-N-00 315 580 600 G 960 680 387
VX40-400K0-N-00 400 715 720 H 1700 620 567
VX40-500K0-N-00 500 890 860 H 1700 620 567
قیمت اینورتر پرتو صنعت
برای مشاهده قیمت اینورتر پرتو صنعت می‌توانید به محصولات موجود در همین صفحه مراجعه نموده و یا از طریق شماره‌تلفن 02191304300 با کارشناسان ما در ارتباط باشید. تمامی اینورترهای این شرکت پرتوصنعت با قیمتی رقابتی و همراه با گارانتی در وب‌سایت کالا صنعتی عرضه می‌شوند؛ علاوه بر این، برای انتخاب توان و مشخصات مناسب می‌توانید از مشاوره فنی رایگان مجموعه کالا صنعتی استفاده نمایید.
 
برخی از عواملی که به‌صورت کلی بر قیمت اینورتر پرتو صنعت اثرگذار هستند، عبارت است از:
 
توان خروجی: مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت اینورتر ایرانی پرتو صنعت توان خروجی آن است. به‌طورکلی، هرچه توان بالاتر، قیمت اینورتر نیز بالاتر خواهد بود.
نوع بار و کاربرد: به‌طورکلی اینورترهایی که برای کاربردهای سنگین طراحی شده‌اند، قیمت بیشتری نسبت به اینورترهای سبک‌کار دارند.
نوع منبع تغذیه: اینورترهای سه‌فاز پرتوصنعت، باتوجه‌به بازه توانی گسترده‌تر و کاربردهای بیشتری که دارند، از قیمت بالاتری نیز برخوردارند.
همگام با صنعت...
ما را در سایت همگام با صنعت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کالا صنعت hamgam-ba-sanat بازدید : 13 تاريخ : سه شنبه 22 خرداد 1403 ساعت: 1:05

گیربکس RAN چیست؟
گیربکس RAN نوعی گیربکس صنعتی به شمار می رود که می تواند جهت انتقال قدرت را 90 درجه تغییر دهد که به همین خاطر به گیربکس 90 درجه نیز مشهور است. دلیل نام گذاری آن نیز به همین خاطر است، در واقع RAN کوتاه شده عبارت Right Angle به معنای زاویه قائمه است. این گیربکس ها با نسبت تبدیل های پایین مثل 1:1 ، 1:2 ، 1:3 تولید می گردند و پرکاربرد ترین آنها نسبت تبدیل 1:1 است. همچنین به توجه به خاصیت تغییر جهت انتقال قدرت به کاربر این امکان را می دهد که در کمترین فضای اشغال شده، تغییر جهت ورودی و خروجی گیربکس را داشته باشد. گیربکس RAN به لحاظ ظاهری و در نگاه اول بسیار شبیه به گیربکس حلزونی است ولی با بررسی ساختار داخلی آن تفاوت های آن با گیربکس حلزونی آشکار می شود.

گیربکس حلزونی رن

محصولات پیشنهادی: قیمت گیربکس RAN با نسبت 1 به 1
کاربرد گیربکس RAN
مهمترین کاربرد این مدل از گیربکس ها در ماشین سازی ها است. این مدل از گیربکس ها وظیفه انتقال نیروی الکتروموتور با تغییر راستا به تجهیز را دارند. این نوع گیربکس با توجه به ویژگی هایی که در ادامه به آن می پردازیم، به عنوان کاهنده و افزاینده سرعت می تواند مورد استفاده قرار بگیرد و در نسبت های متفاوت وجود دارد. فن ها، توربین ها و کولینگ تاور ها از موارد پراستفاده گیربکس RAN است. علاوه بر این در مصارف کشاورزی برای انتقال قدرت و گشتاور تولید شده توسط گاردان تراکتور و تغییر جهت 90 درجه آن برای استفاده تجهیزات کشاورزی از گیربکس RAN استفاده فراوانی می شود. روش تولید رول فرمینگ برای شکل دهی به نوار ورق های فلزی یکی از صنایعی است که در آن از گیربکس رن RAN برای تغییر جهت گشتاور و همچنین سری سازی تجهیزات انتقال قدرت می توان استفاده نمود.

ویژگی ها و مزایای گیربکس RAN
راندمان بالا (بیش از 95%)
نحوه قرارگیری شافت ورودی و خروجی
تعمیر و نگهداری آسان
راندمان بالا (بیش از 95%)
انتقال قدرت در گیربکس RAN با استفاده از دنده های جناغی و پینیون انجام می گیرد. این در حالی است که یک گیربکس حلزونی مشابه از چرخ دنده و ماردون استفاده می کند. همین امر باعث می شود که میزان اتلاف انرژی و استهلاک برای چرخ دنده ها در گیربکس RAN کمتر باشد و در نتیجه بازدهی بسیار بالاتری نسبت به یک گیربکس حلزونی داشته باشد.

برشی از گیربکس RAN

بمحصولات پیشنهادی: خرید اینترنتی گیربکس سهند دور
نحوه قرارگیری شافت ورودی و خروجی
شافت ورودی و شافت خروجی گیربکس RAN به صورت متعامد در پوسته گیربکس قرار گرفته اند و باعث می شود قدرت با 90 درجه تغییر در جهت، انتقال پیدا کند. یکی از ویژگی های بسیار کاربردی این نوع گیربکس این است که به راحتی و بدون هیچگونه مشکلی می توان ورودی و خروجی را باهم جابجا نمود. به این ترتیب می توان از همان گیربکس به عنوان کاهنده یا افزاینده سرعت بهره برد. همچنین می توان در مواردی که نیاز به سری سازی در خروجی وجود دارد، تعداد خروجی گیربکس را افزایش داد. به این معنا که با یک محرک به صورت هم زمان می توان چند دستگاه را راه اندازی نمود.

تعمیر و نگهداری آسان
گیربکس RAN با توجه به ساختاری که دارد (استفاده از دنده های جناغی یا اسپیرال) تا حد مناسبی می تواند بار همراه با نوسان یا شک را تحمل کند و با توجه به همین خاصیت شوک پذیر بودن و ضربه پذیر بودن نت آسانی دارد. از دیگر ویژگی های این نوع گیربکس می توان به موارد زیر اشاره نمود:

نصب آسان
دقت موقعیت دهی بالا
کم صدا بودن
هر محصولی با وجود ویژگی های خوب و مزایای خاص خود، ممکن است دارای معایبی نیز باشد. در مورد گیربکس RAN نیز باید توجه داشت که برای دورهای بالاتر از RPM 1600 ممکن است صدا یا ویبره به وجود بیاید که ناشی از عدم امکان سنگ زنی دنده است.

تعویض چرخ دنده گیربکس RAN
این مدل از گیربکس ها نسبت به گیربکس های معمولی که دارای چرخ دنده صاف هستند، نویز کمتری ایجاد می کنند. برای تعویض چرخ دنده گیربکس RAN نیاز است که هر دو چرخ دنده همزمان عوض شوند زیرا سازندگان این مدل از گیربکس ها چرخ دنده های هر مدل را به صورت دوتایی و متناسب با تلورانس های مربوطه می سازند.

قانون دست راست و چپ در گیربکس RAN
گیربکس های RAN راست
گیربکس های RAN راست دست گیربکس هایی هستند که قسمت نیمه بیرونی دندانه آن ها با راستای صفحه محوری در جهت ساعتگرد در یک راستا باشد. از دید یک ناظر بیرونی، نقطه میانی دندانه در واقع صفحه جلویی گیربکس است.

گیربکس های RAN چپ
گیربکس های RAN چپ دست گیربکس هایی هستند که قسمت نیمه بیرونی دندانه آن ها با راستای صفحه محوری در جهت پاد ساعتگرد در یک راستا باشد. از دید یک ناظر بیرونی، نقطه میانی دندانه در واقع صفحه جلویی گیربکس است.

قانون دست راست گیربکس

توجه کنید که چرخ دنده پینیون همواره با قوانین دست مخالف حرکت می کنند. این موضوع شامل زمانی است که چرخ دنده ها داخلی باشند. قوانین مربوط به دست راست و چپ به صورت مشابه بر روی انواع چرخ دنده های دیگر مانند چرخ دنده هیپویید و چرخ دنده دندانه مورب کاربرد دارند.

چرخ دنده های هیپویید
چرخ دنده های هیپویید یکی از انواع چرخ دنده های مورب پیچشی هستند که محور چرخ دنده های آن یکدیگر را قطع نمی کند. شکل گیربکس های هیپویید به صورت هایپربولیک است در حالی که شکل گیربکس های RAN معمولی به صورت مخروطی است. در چرخ دنده هیپویید، پینیون خارج از محور بر روی چرخ اصلی قرار داده شده است تا هم قطر بیشتری داشته باشد و هم سطح تماسی بالاتر را در بر بگیرد. در طراحی چرخ دنده های مخروطی پینیون و صفحه در مقابل یکدیگر قرار گرفته و زاویه پیچش پینیون معمولا بیشتر از چرخ دنده است. پینیون هیپویید از لحاظ قطری بزرگتر از پینیون مورب است.

چرخ دنده های هیپویید شامل چند قسمت کشویی است که می توانند در بین چرخ دنده های پیچی و صاف قرار بگیرند. برای گیربکس های هیپویید روغن چرخ دنده خاصی نیاز است زیرا در حرکت های مختلف و تحت فشار بالا، این گیربکس نیاز به روغنکاری خاصی دارد. گیربکس های هیپویید دارای کاربری های مختلفی از جمله انتقال قدرت می باشند. این مدل از این گیربکس ها در کاربرد انتقال قدرت بازدهی بالاتری نسبت به گیربکس های ورم (worm) دارند. گیربکس های هیپویید دارای قدرت بیشتری در کنترل بار وارد بر چند دندانه به طور همزمان هستند. اگرچه چرخ دنده های مورب تنها یک بار بر روی دندانه را می توانند کنترل کنند. سطح تماس بالای گیربکس های هیپویید با روغنکاری مناسب می تواند کاملا بی صدا و با نویز پایین انجام شود.

چرخدنده گیربکس

زاویه پیچش
زاویه پیچش در چرخ دنده های مورب، به زاویه بین دنبال دندانه و المان مخروطی گفته می شود و نشان دهنده پیچش در دندانه مارپیچ است. در مواردی زاویه پیچش نشان دهنده زاویه پیچش متوسط در چرخ دنده ها است.

زاویه پیچش متوسط یک طراحی خاص برای زاویه پیچش در فاصله مخروطی میانگین در چرخ دنده مورب است.
زاویه پیچش بیرونی زاویه پیچشی است که چرخ دنده مورب در فاصله مخروطی بیرونی ایجاد می کند.
زاویه پیچش درونی زاویه پیچشی است که چرخ دنده مورب در فاصله مخروطی درونی ایجاد می کند.
مقایسه چرخ دنده های مورب پیچشی و هیپویید
چرخ دنده های هیپویید دارای عملکردی قدرتمند تر و آرام تر نسبت به چرخ دنده های مورب پیچشی هستند. چرخ دنده های هیپویید قابلیت استفاده در نسبت های کاهشی بالاتر را دارند اگر چه این مدل از چرخ دنده ها دارای عملکرد کشویی در طول دندانه هستند که بازدهی مکانیکی را کاهش می دهد. اتلاف انرژی در این چرخ دنده ها به صورت گرمای تولید شده بین صفحات چرخ دنده و سیال روغنکاری است. در طراحی اتومبیل ها چرخ دنده های هیپویید در قسمت عقبی خودرو مورد استفاده قرار می گرفت که در اتومبیل های امروزی بیشتر گرایش به سمت چرخ دندنه های مورب پیچشی است زیرا این مدل از چرخ دنده ها دارای بازدهی حرکتی بالاتری هستند.

کاربرد چرخ دنده های هیپویید
چرخ دنده های هیپویید در کامیون ها و وسایل نقلیه بزرگ که گشتاورهای بالایی را انتقال می دهند، همچنان مورد استفاده قرار می گیرد. بالاتر بودن انحراف (افست) چرخ دنده هیپویید موجب افزایش توان انتقال گشتاور در این چرخ دنده ها می شود. هر چند افزایش انحراف (افست) چرخ دنده موجب کاهش بازدهی مکانیکی و در نتیجه افزایش مصرف سوخت می شود. بنا به دلایل کاربردی امکان دارد یک چرخ دنده هیپویید با یک چرخ دنده مورب پیچشی جایگزین شود زیرا چرخ دنده مورب پیچشی به قطر بسیار بیشتری برای انتقال مقدار مشابه گشتاور نیاز دارد. افزایش سایز محور خودرو نیاز به افزایش جایگاه چرخ دنده ها و کاهش فاصله با زمین است.

از جمله مزایای دیگر چرخ دنده های هیپویید این است که چرخ دنده حلقه دیفرانسیل و پینیون ورودی هر دو به صورت هیپویید می باشند. این مزیت در اکثر خودروها موجب می شود تا پینیون به سمت انتهای چرخ اصلی (کرون) منحرف شود. این موضوع موجب افزایش سطح تماس دندانه ها و پایین امدن شفت می شود. هر چند افزایش طول محور شفت موجب کاهش بازدهی مکانیکی می شود.

گیربکس

تولید کنندگان گیربکس RAN
از آنجایی که گیربکس رن RAN یک نوع گیربکس خاص به شمار میرود، در بازار ایران نیز نسبت به گیربکس های پر کاربرد و پر استفاده، زمینه کاری ضعیف تری دارد. تولیدکنندگان خارجی مثل شرکت بونفیلیولی ایتالیا نمونه های بسیار با کیفیتی تولید کرده اند. در ایران نیز شرکت سهند دور اصفهان در دو کلاس RAN C و RAN W به صورت سفارشی اقدام به تولید این نوع گیربکس با نسبت های 1:1 تا 1:6.5 می کند. کالای استوک یا دست دوم نیز در بازار وجود دارد، به عنوان مثال گیربکس RAN فرانسوی استوک با نسبت 1:1 یکی از مواردی است که در بازار ایران به فروش می رسد.

 

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3/1743/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D9%88-%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-ran

همگام با صنعت...
ما را در سایت همگام با صنعت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کالا صنعت hamgam-ba-sanat بازدید : 14 تاريخ : دوشنبه 21 خرداد 1403 ساعت: 14:39

الکتروموتورها بر اساس منبع برق ورودی (منبع تغذیه) به 2 دسته AC (جریان متناوب) و DC (جریان مستقیم) تقسیم بندی می شوند. موتور سنکرون و آسنکرون دو نوع اصلی الکتروموتورهای AC هستند و برای تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی به کار می روند.
 
موتور آسنکرون
 
تفاوت اصلی این دو الکتروموتور در نحوه تولید میدان مغناطیسی روتور است اما در سایر موارد مانند لغزش، تعداد منبع تغذیه، هزینه، راندمان، ضریب قدرت، سرعت، نحوه راه اندازی و کاربرد نیز تفاوت دارند. در این مقاله به بررسی موتورهای سنکرون و آسنکرون پرداخته و تفاوت های این دو نوع موتور را بررسی می کنیم؛ اما اگر هیچ اطلاعاتی در خصوص این موتورها ندارید، ابتدا مقاله موتور آسنکرون چیست را مطالعه فرمایید.
 
مقایسه موتور القایی و آهنربا دائئم
 
معنی سنکرون و آسنکرون چیست؟
سنکرون (synchronous) به معنی همزمان و آسنکرون (asynchronous) به معنی ناهمگام یا غیر همزمان است.
 
در موتورهای سنکرون، میدان مغناطیسی روتور با میدان مغناطیسی استاتور همگام است؛ یعنی روتور و میدان مغناطیسی استاتور با سرعت یکسانی می چرخند. در این موتورها، با اتصال منبع AC یک میدان مغناطیسی دورانی توسط سیم پیچ استاتور ایجاد شده و روتور با استفاده از یک آهنربای دائمی یا منبع DC خارجی، میدان مغناطیسی دیگری ایجاد می کند. بنابراین موتورهای سنکرون برای راه اندازی نیاز به دو منبع تغذیه دارند؛ یکی برای استاتور و دیگری برای روتور. اگر علاقمندید در مورد راه اندازی موتورهای الکتریکی بیشتر بدانید، مقاله انواع روش های راه اندازی الکتروموتور را مطالعه فرمایید.
 
از طرفی موتورهای آسنکرون یا القایی، به گونه ای طراحی شده اند که سرعت چرخش روتور با سرعت تغییر میدان مغناطیسی استاتور همگام نیست. در این موتورها روتور سرعت کمتری نسبت به میدان استاتور داشته و میدان مغناطیسی روتور به وسیله جریان القایی ایجاد شده توسط استاتور تأمین می شود.
 
تفاوت موتور سنکرون و آسنکرون
در جدول زیر تفاوت موتور سنکرون و آسنکرون مشخص شده است. 
 
پارامتر مقایسه موتور سنکرون موتور آسنکرون
تعریف نوعی موتور AC که با سرعت سنکرون (سرعت میدان دوار استاتور) کار می کند. نوعی موتور AC که با سرعتی کمتر از سنکرون کار می کند.
نحوه کار مکانیزم کارکرد موتور سنکرون بر اساس در هم تنیدگی میدان های مغناطیسی استاتور و روتور است. موتور آسنکرون بر اساس اصل القای الکترومغناطیسی بین میدان مغناطیسی استاتور و مدار روتور کار می کند.
سرعت روتور (سرعت سنکرون)NS= 120/fP
که در این فرمول f فرکانس منبع تغذیه و P تعداد قطب های استاتور است. (سرعت روتور) NR= NS(1-s)
در این فرمول s لغزش و NR<NS
عوامل مؤثر در سرعت سرعت موتور سنکرون به فرکانس منبع تغذیه و تعداد قطب های استاتور بستگی دارد. سرعت موتور آسنکرون به بار مکانیکی، مقاومت مدار روتور و لغزش در موتور بستگی دارد. سرعت موتور آسنکرون همیشه کمتر از سنکرون است.
لغزش موتورهای سنکرون، لغزش ندارند؛ یعنی سرعت استاتور و روتور تفاوتی با هم ندارند. در موتور آسنکرون همواره لغزش وجود داشته و عددی بین صفر و یک است.
تأثیر بار بر سرعت سرعت موتور سنکرون با افزایش یا کاهش بار تغییر نمی کند. سرعت موتور آسنکرون با افزایش یا کاهش بار تغییر می کند.
راه اندازی موتورهای سنکرون خود راه انداز نیستند و نیاز به یک ابزار خارجی برای شروع دارند. راه اندازی موتورهای القایی سه فاز و تکفاز به راحتی انجام می شود و کافی است به منبع تغذیه متصل شوند.
منبع تغذیه روتور روتور موتور سنکرون برای تولید میدان مغناطیسی باید از یک منبع تغذیه اضافه استفاده کند.
در موتورهای القایی، اگر روتور از نوع قفس سنجابی باشد نیازی به منبع تغذیه نیست ولی روتور سیم پیچی شده نیاز به ورودی اضافه منبع تغذیه دارد.
 
نوع منبع تغذیه روتور روتور موتورهای سنکرون، منبع DC دارند. در موتورهای آسنکرون با روتور سیم پیچی شده، منبع AC به مدار روتور تغذیه می شود.
نیاز به اسلیپ رینگ یا براش موتور سنکرون برای تأمین جریان مستقیم مدار روتور، به اسلیپ رینگ و براش نیاز دارد. موتور آسنکرون با روتور قفس سنجابی نیازی به اسلیپ رینگ ندارد؛ اما برای روتورهای سیم پیچی شده از اسلیپ رینگ استفاده می کنند.
کنترل سرعت سرعت موتور سنکرون با تغییر فرکانس منبع تغذیه به وسیله اینورتر VFD کنترل می شود. سرعت موتور آسنکرون را با استفاده از درایو VFD یا تغییر مقاومت روتور می توان کنترل نمود.
تأثیر ولتاژ منبع تغذیه بر سرعت و گشتاور ولتاژ منبع تغذیه بر روی سرعت و گشتاور موتور سنکرون تأثیری ندارد. با تغییر ولتاژ منبع تغذیه می توان گشتاور و سرعت موتور القایی را تغییر داد.
هزینه موتورهای سنکرون قیمت بالاتری دارند. این موتورها، نسبت به موتور سنکرون قیمت کمتری دارند.
راندمان موتور سنکرون بازده بالاتری دارد. راندمان موتورهای القایی، کمتر از موتور سنکرون بوده و معمولاً در بازه 80 تا 90 درصد هستند.
سرعت عملیاتی موتورهای سنکرون برای کاربردهایی با سرعت کم و ثابت (زیر 300 دور در دقیقه) مناسب هستند. موتورهای آسنکرون برای سرعت های بالا (بیش از 600 دور در دقیقه) مناسب هستند.
ضریب توان (Cos) ضریب توان موتورهای سنکرون با توجه به میزان تحریک روتور، بین 0.8 تا 1 است. موتورهای آسنکرون همیشه با ضریب توان تأخیری کار می کنند.
کاربرد سرعت ثابت مانند پخش CD و ساعت
دقت بالا مانند رادار
جبران توان راکتیو، برای اصلاح ضریب توان انتقال بار مکانیکی
کاربردهای صنعتی و خانگی مختلف
موتورهای سنکرون و آسنکرون از لحاظ ظاهری و اجزای تشکیل دهنده بسیار به یکدیگر شباهت دارند؛ اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اجزای تشکیل دهنده این موتورها هستید، مقاله اجزای الکتروموتور چیست را مطالعه فرمایید.
 
نتیجه گیری
 
موتورهای سنکرون و آسنکرون از لحاظ ظاهری بسیار به یکدیگر شباهت دارند و شاید تشخیص آن ها از هم کاری بسیار پیچیده باشد. هر دو موتور می توانند به صورت الکتروموتور تکفاز یا سه فاز تولید شوند؛ ولی در صنایع اغلب از الکتروموتور سه فاز القایی استفاده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص الکتروموتورها با کارشناسان وبسایت کالا صنعتی در ارتباط باشید.
همگام با صنعت...
ما را در سایت همگام با صنعت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کالا صنعت hamgam-ba-sanat بازدید : 11 تاريخ : دوشنبه 21 خرداد 1403 ساعت: 13:12

اینورتر ها [که در اینجا منظور درایو های فرکانس متغییر (VFD) است] در واقع یک مبدل برای تبدیل جریان مستقیم (DC) به جریان متناوب (AC) است. برای دسته بندی شدن این تجهیزات معیارهای مختلف و کاربری های متفاوتی وجود دارد. یکی از رایج ترین انواع دسته بندی اینورتر بر اساس نوع کاربری الکتروموتور مورد استفاده است. از این نظر اینورتر ها به دو دسته اینورتر سبک کار و اینورتر سنگین کار تقسیم می شوند. البته انواع جدیدی از اینورتر ها نیز وجود دارند که دارای توان اسمی دوگانه هستند. به عبارت دیگر با تغییر قدرت و حالت کار می توان آنها را به اینورترهای سنگین کار یا سبک کار تبدیل کرد. در ادامه می توانید با چند کاربرد اینورتر سبک کار و مدل های مختلف آن آشنا شوید.

اینورتر سبک کار

کاربرد اینورتر های سبک کار
اینورتر های سبک کار معمولا توان و گشتاور راه اندازی پایینی دارند. به طور معمول توان این اینورتر ها تقریبا بین 0.5 اسب تا 10 اسب است. از این رو می توان از این اینورتر ها برای راه اندازی موتور هایی که برای کاربرد های سبک استفاده می شوند، بهره برد. این اینورتر ها معمولا هم مدل ورودی تکفاز و هم ورودی سه فاز موجود ساخته می شوند به همین دلیل گزینه ی مناسبی می تواند برای مکان هایی که به برق سه فاز دسترس ندارند باشد. یکی دیگر از مشخصه های اینورتر سبک کار سایز آن ها است. این اینورتر ها به دلیل اندازه ی کوچکی که دارند امکان حمل و انتقال آن ها را راحت تر می کند و از طرفی اجازه نصب در هر پروژه ای اعم از صنعتی، کشاورزی، مسکونی و حتی آزمایشگاهی را به کاربر می دهد. از دیگر امکانات اینورتر های سبک کار میتوان به موارد زیر اشاره داشت:

کاملاً اقتصادی به نسبت با اینورتر های سنگین کار
موجود به هر دو صورت تک فاز و اینورتر سه فاز ارائه شده است.
پشتیبانی ورودی های آن ها هم از ولتاژ 220 ولت و هم از 380 ولت
پشتیبانی از مد های کنترلی مختلف
کنترل فرکانس خروجی از 0.1 هرتز تا 400 هرتز و بالاتر در بعضی مدل ها
مناسب برای کاربری های گشتاور متغیر (فن و پمپ و ...) و بعضی کاربری های گشتاور ثابت (بالابر و آسانسور و ...)
اکثر اینورتر های سبک کار از درجه حفاظتی (IP) مناسب برای تابلو برق برخوردارند.
كاهش انرژی مصرفی و لذا كاهش هزینه برق
معرفی بعضی اینورتر های سبک کار
LS IE5
این اینورتر بسیار سبک و کوچک (حدود نیم کیلو) در دو مدل ورودی سه فاز و تکفاز ساخته شده است. باید توجه داشت که هر دو مدل با ولتاژ ورودی 220 ولت تغذیه می گردد. رنج توانی این اینورتر از 0.1 کیلووات تا 0.4 کیلووات موجود است و تا یک دقیقه توانایی تحمل 150% اضافه جریان را دارد. فرکانس خروجی آن از 0.1 تا 400 هرتز امکان تغییر دارد. از دیگر امکانات این اینورتر داشتن صفحه کلید LED، PID کنترلر و امکان شبکه سازی تحت پروتکل Modbus با رابط RS 485 است.

اینورتر سبک کار

LS IC5
قابلیت های LS IC5 عبارت اند از:

کنترل برداری بدون سنسور
iC5 از الگوریتم کنترل برداری بدون حسگر استفاده می‌کند و نه تنها ویژگی‌های کنترل گشتاور، بلکه قابلیت کنترل سرعت را در شرایط نامشخص ناشی از تغییر بار نیز بهبود می‌بخشد.

تنظیم خودکار
الگوریتم تنظیم خودکار در iC5 فاکتورهای موتور را به طور خودکار تنظیم می کند که مشکلات راه اندازی سنتی را عمدتاً در سرعت کم با تغییر بار و تولید گشتاور کم به یک نشست می رساند.

تراشه DSP بسیار کارآمد
iC5 از تراشه بسیار کارآمد DSP (پردازش سیگنال دیجیتال) برای بهبود سرعت پردازش، انعطاف‌پذیری، ثبات و غیره استفاده می‌کند.

سیگنال کنترل دوگانه PNP، NPN
iC5 سیگنال های PNP و NPN را برای کنترلرهای خارجی ارائه می دهد. بدون در نظر گرفتن نوع PLC یا سیگنال های کنترلی، با 24Vdc کار می کند.

رابط ارتباطی، Modbus-RTU
iC5 محبوب ترین رابط ارتباطی ModBus-RTU را برای کنترل از راه دور توسط PLC یا دستگاه های دیگر ارائه می دهد.

کنترل PID
کنترل فرآیند PID در iC5 برای انجام اصلاحات سریع سرعت با حداقل مقدار نوسان برای کنترل جریان، دما، فشار و غیره استفاده می شود.

اینورتر سبک کار ال اس

تکو S310
ولتاژ ورودی تک فاز با رنج توانی 0.5 تا 2 اسب موجود است. در انواع ماشین آلات با بار سبک، صنعت بسته بندی، صنعت نانوایی، موتور اسپیندل، نوار نقاله، فن و ... کاربرد دارد.

با تقویت خودکار گشتاور (150 درصد گشتاور خروجی در 6 هرتز)
بالا رفتن فرکانس خروجی تا 400 هرتز
عملکرد بسیار کم نویز با SOFT-PWM داخلی
بهبود قابلیت ترمز توسط ترانزیستور ترمز داخلی
دارای درگاه ارتباط داخلی RS485
صفحه کلید قابل جابجایی 5 رقمی 7 سگمنت با رابط استاندارد RJ45
خنک کننده طبیعی، حذف نویز از فن
اینورتر پنتاکس s310

پنتاکس
اینورترهای پنتاکس شامل دو مدل DSI-400-1K5G1  و DSI-400-1K5G3 به صورت تکفاز به سه فاز موجود است. در زیر به محسنات استفاده از اینورتر پنتاکس اشاره شده است و شاید بزرگترین مزیت استفاده از آن کیفیت و خدمات پس از فروش ویژه آن است.

با اینورترهای پیشرفته پنتاکس در مصرف انرژی صرفه جویی کنید.
افزایش کارایی و اثربخشی فرآیند و کنترل بهینه سیستم ها
برای بسیاری از کاربردهای صنعتی برای کنترل دور موتور مناسب است.
سازگار با انواع موتورهای الکتریکی موجود در بازار ایران
نصب سریع و راه اندازی آسان اینورتر پنتاکس
دارای حالت کنترل گشتاور و همچنین کنترل اتوماتیک گشتاور در اثر تغییرات بار
دارای مد کنترل PID برای کنترل پیشرفته فرآیند ، مانند کنترل فشار آب در پمپ
دارای مد کنترل برداری حلقه باز، کنترل برداری حلقه بسته با انکودر و کنترل V/F
اینورترها با 150 درصد اضافه بار برای 60 ثانیه و 180 درصد اضافه بار برای 3 ثانیه
عملکرد دقیق با کنترل برداری پیشرفته برای کنترل موتور آسنکرون و سنکرون
دلتا مدل VFD-EL
سری VFD-EL با قطعات و مواد با کیفیت تولید می شود و از آخرین فناوری ریزپردازنده موجود استفاده می کند. این اینورتر مناسب کاربرد های پمپ و فن اندازه کوچک، دستگاه دمنده، تسمه نقاله، تجهیزات پردازش ساده و ... است.

اینوررتر

علاوه بر نمونه اینورتر هایی که در بالا اشاره شد برند ها و مدل های زیادی وجود دارند که جزو اینورتر های سبک کار محسوب می شوند که می توان برند های اروپایی همچون اینورتر زیمنس، اینورتر اشنایدر، اینورتر ABB، اینورتر دانفوس و ... و حتی برند های داخلی ساخت ایران مانند اینورتر زیما، اینورتر آگر، اینورتر پرتو صنعت، اینورتر SBT و ... را نام برد. انتخاب هر اینورتر نیاز به شناخت هر کدام از این برند ها، کیفیت ساخت هر یک، تناسب اینورتر با پروژه شما و نیز مقدار بودجه ای که می خواهید بابت خرید اینورتر صرف کنید بستگی دارد. در صورت نداشتن اطلاعات کافی درباره ی اینورتر ها پیشنهاد ما قبل از انتخاب و خرید، مشورت با یک متخصص و یا کارشناسان سایت کالا صنعتی جهت خرید اینورتر متناسب با کاربری شما است.

ورود به کالاصنعتی مشهد

همگام با صنعت...
ما را در سایت همگام با صنعت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کالا صنعت hamgam-ba-sanat بازدید : 13 تاريخ : دوشنبه 21 خرداد 1403 ساعت: 0:04

یکی از اصول نگهداری این محصولات، روغن کاری گیربکس صنعتی است که باید به صورت منظم و بر اساس دستورالعمل های خاصی انجام گیرد. در این مقاله قصد داریم در مورد نحوه روغن کاری گیربکس صنعتی، انواع روغن گیربکس صنعتی و روغن مناسب برای هر گیربکس صنعتی صحبت کنیم.
 
روش های روغن کاری گیربکس صنعتی
روغن کاری گیربکس صنعتی به شیوه های مختلفی انجام می شود؛ در ادامه به برخی از مهم ترین و رایج ترین روش های روغن کاری گیربکس صنعتی می پردازیم:
 
حمام روغن
گردش روغن اجباری
جت روغن
حمام روغن
روغن کاری گیربکس صنعتی به روش حمام روغن یا Splash Lubrication، عموماً برای گیربکس هایی که سرعت خطی کمتر از 15 متر بر ثانیه دارند، استفاده می شود. روغن کاری بیرینگ ها (بلبرینگ)، یکی از مهم ترین نکاتی است که باید به آن توجه داشت؛ به عنوان مثال گاهی بخشی از بیرینگ داخل روغن قرار می گیرد، ولی طراحی پوسته آن به نحوی است که پشت بیرینگ روغن کاری نمی شود؛ در این موارد باید از طریق سوراخ های مخصوص روغنکاری، روغن به درون پوسته ریخته شود و مقادیر اضافی آن از سوراخ تخلیه، خارج شود و گردش روغن به خوبی انجام پذیرد. مهم ترین فایده گردش روغن، کمک به انتقال حرارت و کاهش دما می باشد.
 
گردش روغن اجباری
گیربکس صنعتی با سرعت خطی بیشتر از 15 متر بر ثانیه و یا سرعت خطی خیلی کم، از روش روانکاری گردش روغن اجباری یا Forced Oil Circulation Lubrication استفاده می کنند. در این روش روغن توسط یک یا چند پمپ و لوله های رابط آن ها به اجزای سیستم رسیده و از آن جایی این سیستم از فیلترینگ روغن بهره می برد، همشه روغن تازه در سیستم گردش دارد. از جمله مزایای این روش می توان به مصرف کمتر روغن نسبت به روش های دیگر، تازه بودن روغن موجود در سیستم و افزایش طول عمر بیرینگ ها اشاره نمود. همچنین در این روش حتی اگر گیربکس به صورت عمودی نصب شده باشد، تمامی بلبرینگ های بالا دست آن نیز، به راحتی روغن کاری می شوند.
 
جت روغن
روش جت روغن یا Oil Jet Lubrication برای گیربکس هایی که با سرعت بسیار زیاد کار می کنند مناسب است؛ در این روش روغن با سرعت زیادی بین رینگ داخلی و قفسه تزریق شده و با خروج روغن، انتقال حرارت با تلفات نسبتاً کمتری انجام می گیرد.
 
انتخاب روغن مناسب برای گیربکس صنعتی
گیربکس های صنعتی معمولاً در شرایط سخت و تحت بارهای بسیار زیادی کار می کنند و به همین علت انتخاب روغن مناسب برای گیربکس صنعتی اهمیت ویژه ای می یابد. روغن کاری گیربکس صنعتی، از خرابی زودرس و سایش دستگاه جلوگیری کرده و به کاهش صدا و افزایش کارایی گیربکس کمک می نماید.
 
انتخاب روغن مناسب برای گیربکس صنعتی، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. روغن مناسب باید قابلیت ها و ویژگی های خود را در دماهای مختلف حفظ کند؛ همچنین باید در برابر اکسیداسیون، آب، خوردگی، حلال ها و سایر روغن ها مقاوم باشد و پایداری حرارتی خوبی داشته باشد. به عنوان مثال، در گیربکس های صنعتی با سرعت بالا، روغن کاری باید ویژگی های خاصی داشته باشد تا در شرایط سخت و تحت بار به خوبی عمل نماید. این ویژگی ها شامل مقاومت در برابر اکسیداسیون، پایداری حرارتی، پایداری در برابر فشار و آب، داشتن ویسکوزیته مناسب و پایداری در برابر امواج شوک و لرزش می باشد.
 
برای روانکاری هر نوعی از گیربکس های صنعتی، روغن مخصوصی استفاده می شود. به عنوان مثال برای گیربکس حلزونی باید روغن متفاوتی از گیربکس خورشیدی استفاده شود که در بخش مقالات به صورت مفصل به آن ها پرداخته ایم؛ پیشنهاد می کنیم مقالاتی مانند روانکاری و روغن مناسب گیربکس حلزونی را مطالعه فرمایید.
 
انواع روان کننده گیربکس صنعتی
انواع روان کننده گیربکس صنعتی
 
طیف وسیعی از انواع روان کننده گیربکس صنعتی در بازار عرضه می شود که هر یک ویژگی های خاص خود را دارند و برای گیربکس به خصوصی استفاده می شوند. برخی از مهم ترین روان کننده های مورد استفاده در گیربکس های صنعتی عبارتند از:
 
روغن معدنی: روغن های معدنی، به دلیل قیمت مناسب و ویژگی های خوب ضد سایش و ضد خوردگی، در بسیاری از گیربکس های صنعتی استفاده می شوند.
روغن سنتزی: روغن های سنتزی به دلیل داشتن ویژگی هایی مانند پایداری حرارتی بالا، ضد سایش و ضد خوردگی، در بسیاری از گیربکس های صنعتی استفاده شده و از ترکیبات شیمیایی ساخته می شوند. این روغن ها با توجه به نوع گیربکس و شرایط عملکرد آن، از ترکیبات مختلف روغن های پایه و افزودنی تشکیل شده اند.
گریس: گریس یکی از رایج ترین روان کننده های بازار است که به دلیل داشتن ویژگی هایی مانند ویسکوزیته بالا و مقاومت در برابر فشار و سایش، معمولاً برای محافظت از قطعات گیربکس مانند دنده ها، بلبرینگ ها و شفت ها استفاده می شود.
در مجموع، انتخاب بهترین گزینه از بین انواع روان کننده گیربکس صنعتی باید با توجه به نوع گیربکس، شرایط کاری آن و نیازهای عملکردی مورد نظر انجام گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گیربکس متناسب با نیازتان می توانید مقاله راهنمای انتخاب گیربکس را مطالعه فرمایید.
 
بهترین روغن گیربکس صنعتی
برندهای بسیار زیادی به تولید روغن صنعتی میپردازند؛ اما نکته مهم این است که روغن هر گیربکس منحصر به فرد است و باید با مشخصات گیربکس مطابقت داده شود. به طور کلی بهترین روغن گیربکس صنعتی برای گیربکس های اروپایی روغن دنده 220 و 320 و برای گیربکس های ایرانی علاوه بر روغن های مذکور، از روغن دنده 140 نیز می توان استفاده کرد. برای انتخاب بهترین روغن گیربکس صنعتی هلیکال، می توانید از جدول زیر کمک بگیرید.
 
برند سازنده میزان بار
سنگین متوسط
IP MELLANA OIL 320 MELLANA OIL 220
ESSO SPARTAN EP 320 SPARTAN EP 220
AGIP BLASIA 320 BLASIA 220
MOBIL MOBILGEAR 320 MOBILGEAR 220
SHELL OMALA 320 OMALA 220
TIVELA OIL SD 460 TIVELA OIL SD 320
BP ENERGOL GR-XP 320 ENERGOL GR-XP 220
پارس NISSAN 320 NISSAN 220
بهران بردبار 320 بردبار 220
بردبار 460 بردبار 320
- بردبار 150
البته برندهای تولید کننده روغن دنده بسیار زیاد و متنوع هستند، اما موارد فوق طبق پیشنهاد تولید کنندگان گیربکس که در کاتالوگ محصولات خود ذکر کرده اند، معرفی شده اند.
 
راهکارهای عملی برای بهبود روغن کاری گیربکس
برخی از راهکارهای عملی برای بهبود روغن کاری گیربکس عبارتند از:
 
تعویض روغن: تعویض روغن به صورت دوره ای و منظم، می تواند عمر مفید و کارایی گیربکس ها را بهبود بخشد. 
استفاده از فیلترهای روغن کاری: استفاده از فیلترهای روغن کاری، می تواند تا حد زیادی از آلودگی روغن کاسته و عمر مفید و کارایی گیربکس را بهبود بخشد.
تنظیم روزانه روغن: تنظیم روزانه سطح روغن تا حد مناسب، می تواند از کاهش سطح روغن درون گیربکس ها جلوگیری کرده و تأثیر مثبتی روی پایداری حرارتی و عمر مفید گیربکس داشته باشد.
استفاده از روغن با کیفیت: استفاده از روغن های با کیفیت، می تواند عمر مفید و کارایی گیربکس را به طور قابل توجهی افزایش بخشد.
نتیجه گیری
روغن کاری گیربکس صنعتی، عامل بسیار مهمی برای حفظ عمر مفید و کارایی گیربکس های صنعتی است. در مقاله فوق به روش های مختلف روغن کاری گیربکس صنعتی، راهکارهای عملی برای بهبود روغن کاری گیربکس و نکاتی راجع به انتخاب روغن مناسب برای گیربکس صنعتی پرداختیم. انتخاب روش مناسب و استفاده از روغن های با کیفیت بالا می تواند عمر مفید و کارایی گیربکس ها را تا حد قابل توجهی افزایش بخشد و هزینه های تعمیر و نگهداری آن ها را کاهش دهد.
 
برای آگاهی بیشتر در مورد راهکارهای افزایش عمر مفید گیربکس، مقاله افزایش طول عمر گیربکس صنعتی را مطالعه فرمایید. برای بررسی مشخصات هر گیربکس و دریافت راهنمایی های لازم در خصوص تعمیرات و نگهداری آن ها، از جمله روغن کاری، می توانید با کارشناسان وبسایت کالا صنعتی در ارتباط باشید.
همگام با صنعت...
ما را در سایت همگام با صنعت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کالا صنعت hamgam-ba-sanat بازدید : 18 تاريخ : يکشنبه 20 خرداد 1403 ساعت: 22:09

کنترل دور به چه معناست؟
کنترل دور الکتروموتور که در قالب کلماتی چون درایو نمودن موتور، راه اندازی نرم موتور ،تنظیم سرعت موتور می آید در کارخانجات و مصارف صنعتی و هر جایی که الکتروموتور سه فاز وجود دارد معنادار می‌شود.  چرا که راه اندازی موتورهای سه فاز همواره جزو مواردی هستند که صنایع را به خود درگیر کرده اند کنترل دور الکتروموتور یا همان اینورتر ها به لحاظ تنوعی که دارند و نیز تنظیمات متفاوتی که دارند ، به راحتی توانسته اند این معضل را حل کنند.

انتخاب اینورتر برای کنترل دور الکتروموتور کار سختی نیست. تنها کافیست که نوع مصرف و توان مصرفی را بدانید ،سبک سنگین نیمه سنگین و اینکه برق تغذیه تکفاز یا سه فاز باشد. تمامی اینورترها دارای تنظیمات پیش فرض هستند و نیز دستورالعمل کنترل دور موتور که بسته به نیاز ،پارامتر مورد نظر تنظیم گردد.

روش های راه اندازی الکتروموتور
تنظیم دور و سرعت موتورها و به طور کلی ،کنترل دور الکتروموتور بسته به تنوع کنترل کننده ها، انواع و اقسام مختلفی دارند، که میزان ارزش و قیمت این کنترلر ها جدای از اینکه برای چه قدرت هایی باشد و بستگی به تنوع و سطح تکنولوژی اعمال شده در ساختار آنها دارد. روش های راه اندازی دور و سرعت به سطح و نوع تکنولوژی به کار رفته در ساختمان داخلی و اجزاء و تجهیزات الکترونیکی به کار رفته در آن ارتباط دارد.

کنترل دور به روش تبدیل پتانسیل به فرکانس
از جمله روش های ساده جهت کنترل دور الکترو موتورهای ac همواره ثابت نگهداشتن نسبت تبدیل پتانسیل به فرکانس می باشد. لازم به توضیح است که روش مذکور از آن دسته مواردی است که در کارخانجات و مصارف صنعتی مکرر استفاده می شود. از مزیت های این مدل راه اندازی، راحت بودن آن و اینکه از نوع اسکالر است ،یعنی به طور حلقه باز(open loop) دارای ماندگاری قابل قبولی است. در عوض ایرادی که میتوان از این روش گرفت، باید بگوییم که برای مصارف و ساختارهای نیازمند پاسخ سریع مطلوب نمی باشد.

بیشتر بخوانید:آشنایی با الکتروموتور دور بالا
کنترل دور به روش کنترل برداری
اما روش دیگری جهت این منظور وجود دارد. آنهم کنترل برداری سرعت موتور که برای موارد و مصارف با دینامیک بالا مورد استفاده قرار می گیرد. بازو های هوشمند و نیز ماشین های ابزار از جمله مثال‌های این حالت هستند. مولفه‌های ایجاد فلو و ایجاد گشتاور که هردو تفکیک و تقسیم شده مولفه جریان استاتور الکتروموتور هستند، به طوری برنامه ریزی شده اند که موتورهای جریان متناوب از طریق رگولاتوری های PI همانند موتورهای جریان مستقیم، قابلیت پاسخ سریع گشتاور را داشته باشند. روش های فوق از جمله روش های پرمصرف هستند، اما با این حال روش های دیگری هم موجود است ،به عنوان مثال CLOSE LOOP که به نوعی نمونه‌برداری از جریان است و بعدی کنترل گشتاور.

کنترل دور با اینورتر
اینورترها به جهت خاصیت ویژه ایی که در کنترل دور الکتروموتور دارند، در مصارف و کاربردهای مختلفی استفاده می شوند. از جمله این مسائل می‌توان به صنعت تزریق پلاستیک اشاره کرد. پارامترهای مهم در این سیستم اطلاعات دریافتی از فیدبک شیرهای برقی PROPERSIONAL که عامل فشار و سرعت را کنترل می‌کنند می‌باشد. در این نوع کارکرد، اینورتر جهت کنترل دور الکتروموتور، دنباله رو تغییرات ولتاژ ناشی از شیرهای پروپرشنال میباشد.

اینورتر پنتاکس
مزایای استقاده از اینورتر
این ارتباط مزایای پراهمیتی را به دنبال خواهد داشت. از دیگر کاربردهای اینورتر می‌توان به درایو نمودن دستگاه اکسترودر اشاره کرد. به طوری که در نهایت محصول یکنواخت ایجاد گردد، بدون ضایعات و بیشترین بهره وری. کنترل دور الکتروموتور جرثقیل نیز یکی دیگر از کاربرد های سنگین اینورتر است، چرا که استفاده از اینورتر در سه غالب سبک سنگین و نیمه سنگین قرارمی گیرد. پایین آمدن تلفات حاصل از تعمیرات و نگهداری، افزایش طول عمرالکتروموتور، کاهش چشمگیر مصرف انرژی از دیگر استفاده‌های اینورتر می باشد.

برندهای مختلف اینورتر در بازار ایران
اینورتر تکو جز برندهای حال حاضر بازار است ،شرکت تکو در تاریخ ۱۹۵۶ در کشور تایوان تاسیس شد. منطق ایده اول یا همان QUALITY FIRST بار اول به دست این شرکت به دنیا ارائه گردید، رتبه QUALITY FIRST تنها به شرکت‌های داده می‌شود که استاندارد های معروفی چون NEMA،IEC،BS-EN،JIS،AS،CNS را به دست آورده باشند. اینورتر LS از جمله محصولات اتوماسیون شرکت LS که همان نام صنعتی LG است که در کشور کره جنوبی قرار دارد. استانداردهای جهانی اروپایی وآمریکایی در اینورتر های LS مشاهده می گردد. تنوع محصولات LS تقریباً در تمامی صنایع موجود به چشم می خورد. اینورتر DELTA این نوع درایو کنترل دور موتور نیز جزو یکی از پرمصرف ترین محصولات اتوماسیون در سال های اخیر به کار می رود. این درایو محصول کشور چین است.

محصولات پیشنهادی:قیمت الکتروموتور جمکو
اینورتر پنتاکس
یکی از بزرگترین مجموعه های تولید تجهیزات صنعتی شرکت پنتاکس میباشد ،شرکت اینورتر پنتاکس مستقر در کشور ایتالیا (شهر ورنا) حفظ  استاندارد وفناوری در سطوح بالا سرلوحه کار پنتاکس است. این مجموعه در داخل ایران نماینده انحصاری دارد که محصولات تولید شده در آن تحت لیسانس پنتاکس است. از دیگر اینورترهای موجود می توان به اینوت ،دانفوس ،هیوندای ،اشنایدر ، OMRON و غیره اشاره کرد.

با توجه به شرایط حال حاضر ایران و وجود تحریم‌ها یکی از بهترین انتخاب‌های اینورتر پنتاکس است چرا که تولید داخل بوده و در عین حال تحت لیسانس ،از این بابت خدمات پس از فروش آن بسیار ارزنده خواهد بود. عوامل تاثیر گذار در انتخاب اینورتر به ترتیب : تنوع در اینورتر های تولیدی - محبوبیت کنترل دور الکتروموتور در میان درایوها- خدمات پس از فروش واقعی- اندازه و ابعاد و قیمت درایو. از دیگر مواردی که در زمان انتخاب اینورتر باید دقت نمود و به ترتیب ولتاژ، جریان ،اندازه اضافه بار و کاربری الکتروموتورها است.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/411/%DA%A9%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%84-%D8%AF%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1

همگام با صنعت...
ما را در سایت همگام با صنعت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کالا صنعت hamgam-ba-sanat بازدید : 14 تاريخ : يکشنبه 20 خرداد 1403 ساعت: 11:17

اینورتر تکفاز زیمنس از جمله اینورترهای بسیار با کیفیت در بازار می باشند. این مدل از اینورترها ساخت شرکت زیمنس آلمان می باشند. این مدل از اینورتر زیمنس از سری BB و مجموعه V20 می باشند که دارای جریان الکتریسیته تک فاز می باشند. این مدل از اینورتر ها جزو اینورتر تک فاز زیمنس می باشند که جریان برق را در ورودی به صورت تک فاز دریافت کرده و در خروجی جریان سه فاز به مشخصات مناسب دستگاه ارائه می دهند. سایت کالاصنعتی انواع اینورتر زیمنس را با ضمانت کالا ارائه می دهد.  

اینورتر زیمنس

اینورترها با توجه به مدل جریان ورودی به خود به دو دسته تکفاز و سه فاز تقسیم می شوند. اینورتر تکفاز زیمنس از جمله اینورتر های تک فاز می باشند که برای کنترل دور موتور و دستگاه های وابسته به آن نصب می شوند. اینورتر زیمنس نیروی برق خود را از یک منبع انرژی ثابت دریافت می کند و در خروجی جریان سه فاز با ولتاژ و فرکانس مورد نظر ارائه می دهد. نحوه کار درایوهای زیمنس به اینصورت است که در ابتدا ولتاژ و فرکانس مورد نیاز برای دستگاه تعیین می شود و براساس آن اینورتر مناسب تهیه می شود.

نحوه کار اینورتر زیمنس
اینورترها به وسیله تغییر فرکانس دستگاه، دور موتور موتورهای الکتریکی را کنترل می کنند. این موضوع کمک می کند تا موتور الکتریکی در دور دلخواه و با مصرف حداقل انرژی کار کند. کنترل دور الکتروموتور زیمنس همانند بسیاری دیگر از اینورترها با توجه به تغییر در فرکانس ورودی به دستگاه انجام می شود. اما به طور کلی می توان ساختار اینورترها را به شکل زیر توصیف کرد. اینورترها جریان برق را به صورت سه فاز یا تک فاز دریافت کرده و از یکسری دیود (یکسو کننده جریان) عبور می دهند. این دیود ها کمک می کنند جریان به شکل یکنواخت در سطح مدار در جریان باشد.

پس از یکسو شدن جریان، یک خازن در جلوی جریان قرار می گیرد و نقش یک صافی را ایفا می کند. این خازن کمک می کند تا ناخالصی و به عبارتی ریپل جریان گرفته شده و جریان با شکل مناسب تری به سمت دستگاه خروجی هدایت شود. هر چه کیفیت این خازن بیشتر باشد، جریان خروجی شکل سینوسی و نرم تری به خود می گیرد که موجب افزایش بازدهی دستگاه می شود. پس از این مرحله جریان وارد قسمت تغییر قدرت و سوییچینگ می شود. در این قسمت جریان به شکل دلخواه دستگاه خروجی در آمده و مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اینکه در این قسمت از ترانزیستورهای پر قدرت استفاده می شود، جریان می تواند تغییرات زیادی در این قسمت پیدا کند. جریان خروجی در این قسمت با ولتاژ و فرکانس مورد نظر ارائه می شود.

اینورتر تکفاز زیمنس

مشخصات درایو زیمنس
اینورتر تکفاز زیمنس جزو اینورترهای توان پایین می باشند که برای دستگاه های خاصی طراحی شده اند. این مدل از اینورتر زیمنس قابلیت تحمل اضافه بار تا 150 درصد از جریان نامی خود را دارند. اینورتر تکفاز زیمنس توانایی کنترل و تنظیم دور یک الکتروموتور را با کابل مناسب تا فاصله 50 متری دارا می باشند. اینورتر تکفاز زیمنس دارای قیمتی به صرفه و کیفیتی بسیار بالا می باشند. در این نوع از اینورترها از یک هیت سینک با میزان انتقال حرارت مناسب استفاده می شود. همچنین این مدل از محصولات شرکت زیمنس می توانند با فیلترهای خاص نیز ارائه گردند که در هنگام سفارش باید فیلتر مورد نظر را انتخاب کنید. همانطور که قبلا به آن اشاره شد اینورتر زیمنس جزو اینورترهای توان پایین می باشند و قابلیت کار با توان های نسبتا پایین را دارند. این مدل از اینورترها را می توان در هر دو حالت کنترل گشتاورهای ثابت و متغیر استفاده کرد.

کاربرد کنترل دور اینورتر زیمنس
از جمله کاربری های این تجهیزات در سیستم های پمپاژ، تهویه مطبوع، سیستم های فشرده سازی، تجهیزات لودر و معدنی، کمپرسور ها، کولرها، نوار نقاله ها، آسانسورها، تجهیزات صنعتی و بسیاری دیگر از صنایع اشاره کرد.

درایو زیمنس
مزایای اینورتر تکفاز زیمنس
اینورتر تکفاز زیمنس دارای مزیت های بیشماری می باشند:

یکی از بزرگترین مزیت ها اینورترها به طور کلی افزایش بازدهی دستگاه متصل به آن ها و کاهش مصرف انرژی است. در واقع در نظر بگیرید در زمانی که موتور با دور بسیار پایین می خواهد حرکت کند نیاز به جریان بسیار پایینی دارد و این جریان در صورت نبود اینورتر قابل تامین نیست. در صورت نبود اینورتر موتور باید به صورت تمام وقت با بار کامل بچرخد و این موضوع موجب افزایش هزینه های انرژی مجموعه و در کنار آن افزایش شدید استهلاک موتور می شود.
اینورتر های زیمنس موتورهای سه فاز را به صورت نرم و بدون جریان کشی ، راه اندازی کرده و همچنین کاربر این قابلیت را دارد که دور موتور و کنترل گشتاور را به راحتی داشته باشد.
از جمله دیگر مزیت های درایو زیمنس نصب ساده، استفاده آسان، راه اندازی ساده، دسترسی به اطلاعات در هنگام قطع برق، تامین مناسب توان و کنترل و تنظیم دور موتور، کاهش هزینه های تعمیراتی موتور می باشد.
اینورتر زیمنس همچنین نیاز به کاهنده های مکانیکی را در موتور ها از بین می برند.
همچنین این تجهیزات احتمال بروز شوک های الکتریکی به خصوص در هنگام راه اندازی را به حداقل خود می رسانند.
از جمله دیگر نکات مثبت اینورتر زیمنس قابلیت نصب آن ها به PLC و شبکه سازی آن ها توسط پروتکل های USS و Modbus می باشد.
همچنین در کنار تجهیزات اصلی این اینورترها، تجهیزات جانبی مانند پارامتر لودر، ماژول رابط BOP، ترمز مکانیک و ماژول مرتبط، سلف خط، سلف خارجی، کارت حافظه، فیلتر EMC و بسیاری دیگر از تجهیزات مرتبط به آن اضافه می شود.
بازه دمای عملکردی این اینورترها بین 10- تا 60 درجه سانتی گراد می باشد.
از جمله ویژگی های منحصر به فرد درایو زیمنس امکان کنترل آن ها از طریق موبایل و تبلت است. نقطه اتصال این تجهیزات با یکدیگر وای فای امن ایجاد شده بین دو دستگاه است که امکان دریافت دستورات را از راه دور میسر می سازد.
نکات مهم در انتخاب اینورتر ها
یکی از مهمترین مسائل در انتخاب اینورترها توان و ولتاژ خروجی مورد نظر است.
برای موتورهای با توان مشخص باید اینورترهایی را در نظر بگیرید که قادر به عملکرد با ولتاژ و توان مورد نظر را دارند.
علاوه بر این دو مورد باید نوع ورودی و خروجی اینورترها چک شود. بسیاری از تجهیزات برای اتصال نیاز به ورودی دیجیتال یا آنالوگ دارند. بهتر است قبل از خرید و سفارش دستگاه نسبت به نوع ورودی دستگاه خود اطمینان حاصل کنید.
گروه کالا صنعتی ارائه دهنده اینورتر زیمنس در ایران است. برای سفارش خرید اینورتر تک فاز زیمنس با کارشناسان فروش در تماس باشید. لیست قیمت اینورتر و کاتالوگ اینورتر تکفاز زیمنس را در سایت کالا صنعتی پیگیر باشید.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/337/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86/%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AA%D8%B1/%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%D8%B2%DB%8C%D9%85%D9%86%D8%B3ask.com/?o=1473171

همگام با صنعت...
ما را در سایت همگام با صنعت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کالا صنعت hamgam-ba-sanat بازدید : 16 تاريخ : شنبه 19 خرداد 1403 ساعت: 15:31

دستگاه‌های مکانیکی مانند گیربکس‌های صنعتی برای عملکرد بهینه، حفظ راندمان و افزایش عمر مفید باید در فواصل زمانی مشخص و طبق دستورالعمل شرکت سازنده روغن‌کاری شوند؛ منظور از روغن‌کاری، تخلیه روغن قبلی و پر کردن گیربکس صنعتی از مقدار کافی روغن مناسب است. انواع روغن صنعتی پایه را به سه دسته تقسیم‌بندی می‌کنند: 

روغن طبیعی
روغن معدنی
روغن سنتتیک یا مصنوعی
مقایسه روغن صنعتی معدنی و سنتتیک

باتوجه‌به ویژگی‌های منحصربه‌فرد روغن‌های معدنی و سنتتیک، دیگر از روغن‌های طبیعی در صنایع استفاده نمی‌شود. روغن معدنی، رایج‌ترین روغن روانکار است که محافظت بالایی در برابر سایش، خوردگی و آلودگی ارائه می‌دهد. این روغن صنعتی از مواد نفتی و مشتقات آن تشکیل شده و به دلیل فراوانی منابع نفتی، بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند؛ یکی از معایب روغن‌های معدنی وجود ناخالصی‌هایی است که برای استفاده در دستگاه‌های صنعتی باید تصفیه شوند.

روغن‌های سنتتیک یا مصنوعی، از سنتز مواد شیمیایی تولید شده و خواص روغن‌های معدنی را افزایش داده‌اند؛ این نوع روغن صنعتی بدون ناخالصی بوده و پایداری حرارتی بالا، ویسکوزیته بهبودیافته و عملکرد بهینه‌تری دارد. علاوه بر این، نوع دیگری از روغن‌های صنعتی با نام روغن ترکیبی وجود دارد که مخلوطی از روغن‌های معدنی و مصنوعی است.

با توجه به اهمیت بالای روغن‌کاری و نگهداری دوره ای از گیربکس صنعتی در طول عمر و عملکرد دستگاه، در این مقاله به بررسی دقیق‌تر انواع روغن صنعتی پرداخته و در موردویژگی‌های آن‌ها صحبت می‌کنیم.

روغن صنعتی چیست؟
روغن صنعتی مایعی است که برای کاهش اصطکاک، جلوگیری از سایش، کاهش حرارت، آب‌بندی و دفع آلاینده‌ها در ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی استفاده می‌شود. روغن‌های صنعتی از دو جزء اصلی تشکیل شده‌اند: 

روغن پایه: روغن‌های پایه، ماده اصلی به‌کاررفته در انواع روغن صنعتی هستند و حدود 90% حجم آن را تشکیل می‌دهند.

مواد افزودنی: این مواد ترکیبات شیمیایی خاصی هستند که به روغن‌های پایه اضافه شده و ویژگی‌های روغن روانکاری صنعتی را بهبود می‌بخشند. مواد افزودنی رایج عبارت‌اند از: 

پاک‌کننده‌ها و معلق کننده‌ها (Detergents and Dispersants)
بهبوددهنده شاخص ویسکوزیته (VI –Improvers)
مواد ضد اکسیداسیون (Anti-Oxidants)
مواد ضدسایش (Anti-Wear)
مواد ضد خوردگی و ضد زنگ‌زدگی (Anti-Rust and Anti-Oxidation)
مواد پایین‌آورنده نقطه ریزش (Pour Point Depressants)
مواد ضد کف (Anti-Foam)
ویژگی‌های روغن صنعتی
روغن صنعتی دارای ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی مختلفی است که بررسی آن‌ها در انتخاب روغن متناسب با دستگاه و کاربرد صنعتی نقش مهمی ایفا می‌کنند. از جمله مهم‌ترین مشخصات یک روغن صنعتی عبارت‌اند از:

 ویسکوزیته
 نقطه ریزش
 نقطه اشتعال
ویسکوزیته روغن صنعتی چیست؟
ویسکوزیته (Viscosity)، لزجت یا گرانروی روغن صنعتی، نشان‌دهنده مقاومت روغن در برابر جاری‌شدن است. هرچه ویسکوزیته بالاتر باشد، روغن روانکار غلیظ‌تر و جریان آن کندتر است؛ در مقابل، روغن‌هایی که ویسکوزیته پایین‌تری دارند، رقیق‌تر بوده و جریان سریع‌تری دارند.

ویسکوزیته روغن صنعتی چیست

گرانروی روغن‌های صنعتی از مهم‌ترین عوامل در عملکرد روانکاری آن‌ها هستند؛ برای اطمینان از جریان مناسب روغن بین قطعات دستگاه و جلوگیری از اصطکاک و سایش آن‌ها باید روغنی با گرانروی مناسب انتخاب شود. ویسکوزیته روغن صنعتی تحت‌تأثیر دما تغییر می‌کند.

با توجه‌به نحوه عملکرد گیربکس‌های صنعتی، این دستگاه‌ها در حین کار حرارت زیادی تولید می‌کنند (به ویژه گیربکس حلزونی)؛ با افزایش دما، ویسکوزیته کاهش یافته و روغن‌های صنعتی رقیق‌تر شده و جریان سریع‌تری خواهند داشت. روغن صنعتی مناسب باید توانایی حفظ عملکرد خود در محدوده دمای عملیاتی دستگاه را داشته‌باشد.

یکی از عوامل تعیین‌کننده کیفیت انواع روغن صنعتی، اندیس یا شاخص ویسکوزیته (Viscosity Index) است؛ این شاخص، مقاومت روغن در برابر تغییر ویسکوزیته در دماهای مختلف را بیان می‌کند. هرچه شاخص ویسکوزیته روغن روانکار بالاتر باشد، دما تأثیر کمتری بر خواص آن خواهد داشت.

نقطه ریزش روغن صنعتی یا Pour Point چیست؟
نقطه ریزش روغن صنعتی (Pour Point)، پایین‌ترین دمایی است که روغن حالت مایع خود را حفظ می‌کند و در دمای پایین‌تر از آن، روغن به حالت جامد در می‌آید. نقطه ریزش یکی از عوامل مهم در انتخاب روغن صنعتی مناسب برای تجهیزات و کاربردهای خاص است. هرچه نقطه ریزش روغن روانکاری صنعتی پایین‌تر باشد، برای کاربردهایی که در دمای پایین انجام می‌شوند، مناسب‌تر است؛ این روغن‌ها حتی در دماهای پایین، جریان کافی برای روانکاری قطعات دستگاه را دارند. استانداردهای مختلفی برای اندازه‌گیری نقطه ریزش روغن‌های صنعتی وجود دارد؛ از جمله معتبرترین این استانداردها می‌توان به ASTM و SAE اشاره نمود.

نقطه اشتعال روغن صنعتی چیست؟
نقطه اشتعال یا Flash Point پایین‌ترین دمایی است که بخار روغن در صورت قرارگرفتن در معرض منبع جرقه، احتراق یا گرمای مستقیم می‌تواند آتش بگیرد. نقطه اشتعال روغن صنعتی، یک شاخص مهم در بررسی خطر آتش‌سوزی و انفجار است؛ انواع روغن صنعتی با نقطه اشتعال بالاتر، خطر آتش‌سوزی و انفجار کمتری دارند. نقطه اشتعال به عواملی مانند نوع روغن، ترکیبات شیمیایی سازنده آن، ویسکوزیته روغن و دمای محیط بستگی دارد.

انواع روغن صنعتی بر اساس کاربرد
انواع مختلفی از روغن‌های صنعتی در بازار وجود دارد که هرکدام برای کاربرد خاصی طراحی شده‌اند. اصلی‌ترین انواع روغن صنعتی بر اساس کاربرد به 4 دسته زیر تقسیم می‌شوند:

روغن‌موتور: این روغن برای کاهش اصطکاک و سایش بین قطعات موتورهای احتراق داخلی استفاده می‌شود.
روغن گیربکس: این نوع روغن روانکار برای کاهش اصطکاک بین قطعات گیربکس‌ها استفاده می‌شود.
روغن هیدرولیک: روغن هیدرولیک برای انتقال نیرو در سیستم‌های هیدرولیک استفاده می‌شود. این روغن بین قطعات متحرک دستگاه هیدرولیک قرار گرفته و از اصطکاک مستقیم بین آن‌ها جلوگیری می‌نماید.
روغن صنعتی EP: روغن صنعتی EP یا Extended Pressure برای کاربردهایی که تحت‌فشار و بار سنگین قرار دارند، طراحی شده است.
حالا که با انواع روغن صنعتی آشنا شدید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله روش‌های روغنکاری گیربکس صنعتی را نیز مطالعه فرمایید.

تفاوت روغن هیدرولیک و روغن گیربکس
یکی دیگر از روانکارهای مایع، روغن هیدرولیک است که بسیاری از افراد به اشتباه آن را با روغن گیربکس یکسان می دانند. اما این تفکری اشتباه است و در این قسمت به بررسی تفاوت روغن هیدرولیک و روغن گیربکس می پردازیم. وظیفه اصلی روغن دنده، محافظت از دنده هایی است که تحت فشار و سرعت بالا کار می کنند؛ این روغن ها برای روانکاری سطوح تماس دنده ها در تجهیزات صنعتی، ماشین آلات و حتی خودروها استفاده می شوند. روغن گیربکس همزمان با خاصیت ضد سایش خود، خاصیت خنک کنندگی هم دارد.

چرخ دنده هایی که تحت بارهای کم کار می کنند، صرفاً نیاز به روغن هایی دارند که در برابر زنگ زدگی و اکسیداسیون از آن ها محافظت نماید و روان کنندگی مناسبی داشته باشد اما چرخ دنده هایی که تحت بارهای سنگین کار می کنند، نیاز به روغن گیربکس با سطح بالایی از مواد افزودنی EP دارند. مواد EP با ویسکوزیته بالاتر به خوبی از چرخ دنده ها محافظت می کنند و روان کننده را به آرامی در سراسر چرخ دنده منتقل می کنند.

از طرف دیگر، روغن هیدرولیک یک ماده روان کننده برای انتقال نیرو در سیستم های هیدرولیک مانند بیل مکانیکی، ترمزهای هیدرولیکی، بالابرها و … است. روغن های هیدرولیک، باید مقاومت بالایی در برابر کاهش حجم تحت فشار و همچنین ویسکوزیته بالایی داشته باشند. به همین منظور، روغن هیدرولیک از مواد افزودنی و روغن های خاصی ساخته می شود تا قدرت را به آرامی و به طور مؤثر منتقل کند. روغن های هیدرولیک نیز مانند روغن گیربکس، خاصیت خنک کنندگی دارند.

به طور کلی، روغن هیدرولیک برای تحمل فشار بالا طراحی شده است و نمی توان به عنوان روانکار از آن استفاده کرد. حتی در بعضی موارد دیده شده است که از این روغن در کمپرسورها استفاده می شود که کاری کاملاً اشتباه است.

گریس 
مقایسه روغن صنعتی و گریس

گریس صنعتی نیز از انواع روانکار صنعتی است که در سطح گسترده ای کاربرد دارد. گریس از ترکیب یک روان کننده مایع با یک غلیظ کننده تشکیل شده است. این غلیظ کننده معمولاً صابونی است که با مواد افزودنی دیگر ترکیب شده و به ویژگی های دیگری مانند چسبندگی و مقاومت در برابر خوردگی کمک می کند. گریس صنعتی را نیز می توان با عوامل EP اصلاح کرد تا محافظت بیشتری در برابر بارهای شدید، ضربه های ناشی از بار، توقف و استارت های مکرر و … داشته باشد. حال که با ماهیت گریس آشنا شدیم، می توانیم با انواع گریس صنعتی نیز بیشتر آشنا شویم.

انواع گریس صنعتی
انواع گریس صنعتی مورد استفاده در صنایع مختلف عبارتند از:

خاک رس بنتونیتی اصلاح شده: از این ماده در دستگاه هایی که در معرض دمای بالا قرار دارند، استفاده می شود. حداکثر دمای استفاده از این گریس 120 تا 180 درجه سانتی گراد بوده و نقطه ریزش آن 260 درجه سانتی گراد است. همچنین این گریس مقاومت بسیار خوبی در برابر آب دارد؛ به همین علت از خاک رس بنتونیتی اصلاح شده در کوره ها به عنوان آب بند استفاده می شود.
کمپلکس آلومینیوم: این ماده نیز برای دماهای بالا طراحی شده است و اغلب در ماشین آلات صنایع غذایی استفاده می شود. 
لیتیوم 12 هیدروکسی استئارات: از این ماده در درجه اول برای انواع بلبرینگ استفاده می شود. این گریس بافت صاف، مقاومت در برابر آب، محدوده دمایی 120 تا 160 درجه سانتی گراد و نقطه ریزش 193 درجه سانتی گراد دارد. همچنین این گریس برای استفاده طولانی مدت طراحی شده و قابلیت پمپاژ بالایی دارد.
کمپلکس لیتیوم: مقاومت خوب در برابر آب، بافت صاف، محدوده دمایی 120 تا 180 درجه سانتی گراد و نقطه ریزش 260 درجه سانتی گراد، کمپلکس لیتیوم را به یک گریس همه کاره تبدیل نموده است.
سدیم تالوات: این ماده عمدتاً در یاتاقان چرخشی که ممکن است کندتر یا قدیمی تر باشد، استفاده می شود. این گریس بافت فیبری، مقاومت نسبتاً ضعیف در برابر آب، حداکثر دمای 120 درجه سانتی گراد و دمای ریزش 200 درجه سانتی گراد دارد؛ با این حال این ماده، خاصیت پیشگیری از زنگ زدگی دارد و مقرون به صرفه تر از سایر موارد است.
کلسیم 12 هیدروکسی استئارات: این ماده نیز مقاومت خوبی در برابر آب، بافت صاف، حداکثر دمای 120 درجه و نقطه ریزش 140 درجه سانتی گراد دارد.
پلی اوره: این گریس بافت صاف، مقاومت در برابر آب، حداکثر دمای 120 تا 160 درجه سانتی گراد و نقطه ریزش 237 درجه سانتی گراد دارد و عمدتاً در ماشین آلات مواد غذایی استفاده می شود.
ویژگی های روانکار مناسب برای گیربکس صنعتی
با توجه به تمامی مطالب گفته شده، برخی از ویژگی های روانکار مناسب برای گیربکس صنعتی را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

ویسکوزیته درست و مناسب: روانکار باید در دما و سرعت کاری گیربکس مورد نظر، توانایی حفظ ویسکوزیته مناسب را داشته باشد.
ضد خراش و سایش: یک روانکار مناسب باید توانایی جلوگیری از ایجاد خراش و سایش بر روی چرخ دنده ها، وقتی که تحت فشار زیاد کاری هستند را داشته باشد.
عدم اکسیداسیون و ثبات در برابر حرارت: یک روانکار خوب نباید به راحتی اکسید شود و باید بتواند در محیط‌ های گرم و مرطوب، به‌ مدت طولانی خواص خود را حفظ کند.
عدم جذب آب: رطوبت موجود در هوای محیط وقتی که گیربکس متوقف می‌شود و دمای آن پایین می‌آید تبدیل به آب می‌شود. روانکار نباید این رطوبت را به خود جذب کند.
ویژگی ضد کف: اگر روغن به هنگام گردش و هم خوردن در سیستم کف کند، نمی‌تواند یک لایه موثر بر روی قطعات ایجاد کند. این ویژگی برای انواع روانکار صنعتی بسیار مهم است.
ویژگی ضد خوردگی: انواع روانکار صنعتی، باید از لحاظ شیمیایی خنثی باشند تا از خوردگی اجزای گیربکس جلوگیری شود.
نتیجه گیری

بدون شک، استفاده از روغن روانکار صنعتی مناسب مزایای بسیار زیادی مانند کاهش اصطکاک، جلوگیری از خوردگی، انتقال حرارت مناسب، افزایش راندمان و … را به‌ همراه دارد. هر گیربکس صنعتی با توجه به کاربردها و ساختار خود، نیاز به نوع خاصی از روغن‌ گیربکس یا واسکازین دارد. به‌عنوان مثال برای گیربکس‌های حلزونی از روغن گیربکس با گرید 140 استفاده می‌شود و برای گیربکس هلیکال از گریدهای بالاتر.

تولیدکنندگان گیربکس‌های صنعتی، نوع و میزان روغن مناسب برای هر گیربکس را در کاتالوگ محصول درج کرده‌اند. بانک کاتالوگ وبسایت کالا صنعتی، کاتالوگ تمامی برندهای شناخته‌شده را برای دانلود رایگان در اختیار شما قرار داده‌است. همچنین می‌توانید از طریق شماره‌تلفن 02191304300 با کارشناسان این مجموعه در تماس‌باشید و از مشاوره فنی رایگان بهره‌مند شوید.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3/154/%D9%81%D8%B1%D9%82-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%BA%D9%86-%D9%87%DB%8C%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%84%DB%8C%DA%A9

همگام با صنعت...
ما را در سایت همگام با صنعت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کالا صنعت hamgam-ba-sanat بازدید : 22 تاريخ : جمعه 18 خرداد 1403 ساعت: 0:09

سابقه تولید الکتروموتور در چین در حدود 60 سال است. به دلیل داشتن قیمت مناسب و مقرون به صرفه بودن الکتروموتور چینی از رایج ترین الکتروموتورها در ایران می باشد. مجموعه کالا صنعتی برندهای مختلف الکتروموتور چینی مانند کایجلی را با خدمات پس از فروش مناسب در اختیار مشتری قرار می دهد.
ویژگی های بهترین الکتروموتور چینی
الکتروموتورهای چینی در توان های معمول و متوسط طراحی و تولید می شوند. طراحان چینی با ایجاد نوآوری در فرآیند تولید الکتروموتورهای خود سبب رشد بازار الکتروموتور چینی شده اند. الکتروموتورهای چینی در نوع تک فاز و سه فاز تولید شده و در صنایع مختلف بکار برده می شوند. الکتروموتور چینی دارای ویژگی هایی بوده که باعث شده طرفداران آن در بازار افزایش یابد. از جمله این ویژگی‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش اتوماسیون و سرعت بخشیدن فرآیند تولید
طراحی و تولید الکتروموتور در توان های مختلف (405 تا 18/0 کیلووات)
قیمت پایین، کیفیت بالا و قابلیت استفاده در صنایع گوناگون
در ایران مراکز فروش متعدد الکتروموتور چینی وجود دارد. یکی از مهم ترین مراکز خرید الکتروموتور چینی مجموعه کالا صنعتی می باشد که الکترومتورهای چینی را با قیمت مناسب و خدمات پس از فروش در اختیار مشتریان عزیز قرار داده است.

بهترین الکتروموتور چینی
انواع مختلفی از الکتروموتور چینی توسط سازندگان مختلف در کشور چین تولید و صادر می‌شود. از جمله مهمترین برندهای چینی:

الکتروموتور چینی استریم 
الکتروموتور کایجلی 
الکتروموتور ارسم 
الکتروموتور RMP
الکتروموتور ایده آل
الکتروموتور JM.CO
بهترین الکتروموتور چینی در ایران
الکتروموتور استریم، الکتروموتور کایجلی و ارسم گوانگلو هستند که گروه کالا صنعتی این کالاها را به قیمت کاملاً رقابتی و خدمات پس از فروش مناسب عرضه می کند.

الکتروموتور چینی استریم
یکی از بهترین الکتروموتورهای چینی برند استریم است که به صورت تک فاز و سه فاز تولید می شود. الکتروموتورهای سه فاز استریم در سه سری Y3 ،Y2 ،Y موجود هستند.

موتور چینی استریم

مشخصات فنی الکتروموتور استریم
توان: 320 یا 250 تا 37/0 کیلو وات
دور: 750، 1000، 1500، 3000
جنس پوسته: چدن و آلومینیوم
اندازه چارچوب: 355 تا 63
راندمان الکتروموتور چینی استریم 1IE بوده که سبب تمایز این الکتروموتور با دیگر محصولات مشابه است. استاندارد عایقی الکتروموتور استریم 54IP بوده که باعث شده تا این الکتروموتور در مکان های دارای گرد و غبار و رطوبت به کار برده بشود. جنس پوسته الکتروموتورهای وارداتی استریم چین چدنی می باشند.

کاربرد الکتروموتور استریم
سه ویژگی قیمت کم، عملکرد مناسب و همچنین وزن پایین الکتروموتور استریم تک فاز و سه فاز سبب شده تا از آن در موارد زیر بکار برده شود.

فن ها
بالابرهای ساختمانی
میکسرهای سبک
گیربکس های کانوایر
اره های صنعتی
پمپ آب
محصولات پیشنهادی: فروش الکتروموتور کاجیلی
دیگر برند معروف و معتبر الکتروموتور چینی برند کایجلی است که در مدل های مختلف به شرح زیر تولید می‌شوند:

سری MS
سری CDF
سری 2KJLE سه فاز AC
سری MY و ML تک فاز
سری YC تک فاز خازن دار
دینام کایجیلی سری ms

الکتروموتور چینی کاجیلی سری MS

مشخصات فنی الکتروموتور سری MS
توان: 5/18 تا 06/0 کیلووات
سه فاز پوسته آلومینیوم
تعداد قطب ها: 2،4،6،8
دمای کارکرد: منفی 15 تا 40 درجه سانتی‌گراد
حفاظت عایقی: 55IP و کلاس عایقی F و H
الکتروموتور کایجیلی cdf

الکتروموتور کایجلی سری CDF

مشخصات فنی الکتروموتور سری CDF
توان: 315 تا 18/0 کیلووات
سه فاز پوسته چدنی
تعداد قطب ها: 2، 4، 6، 8، 10
حفاظت عایقی: 54IP و 55IP و کلاس عایقی F و H
محصولات پیشنهادی: قیمت الکتروموتور زیمنس
الکتروموتور چینی ارسم گوانگلو
شرکت الکتروموتور ارسم گوانگلو دارای وسعتی به مساحت 5000 متر مربع است و از تجهیزات پیشرفته و امکانات قابل توجهی برخوردار است. این شرکت یکی از کارخانجاتی در جهان است که به صورت تخصصی در زمینه ساخت و تولید ماشین آلات الکتریکی مثل الکتروموتور و دینام فعالیت می کند. شرکت موتور ارسم گوانگلو یکی از اعضای زیر مجموعه شرکت برق موتور در کشور چین است با سازمان بازرسی شانگ های همکاری های گسترده ای دارد. شرکت الکتروموتور ارسم گوانگلو در دهه  80 میلادی راه اندازی شد و امروزه به عنوان پنجمین کارخانه برتر در DaXi شناخته می شود.

ویژگی الکترموتورهای ارسم گوانگلو
الکتروموتورهای ارسم با دارا بودن ترموستات حرارتی قادر هستند تا در مواقعی که دمای دستگاه به وضعیت خطرناک و آسیب پذیری برسد به طور خودکار برق دستگاه را جهت جلوگیری از آسیب های احتمالی قطع کنند و از الکتروموتور محافظت می کنند. کالا صنعتی عاملیت فروش الکتروموتور ارسم گوانگلو در تهران، مشهد، شیراز ، تبریز ، اصفهان است. دیتاشیت الکتروموتور ارسم گوانگلو در سایت کالا صنعتی موجود است.

مدل های مختلف الکتروموتور ارسم گوانگلو
GMYL712-4
GMYL801-4
GMYL802-4
GMYL90L-4
GMYL90L2-4
GMYL100L1-4
GMYL100L2-4
مشخصات فنی الکتروموتور تک فاز ارسم گوانگلو
توان: 3 تا 37/0 کیلووات
دور: 1500 و 3000
جنس پوسته: آلومینیوم
سایز فریم: 100 تا 71
حفاظت عایقی: 55IP
کلاس عایقی: F
مشخصات فنی الکتروموتور سه فاز ارسم گوانگلو
توان: 250 تا 75/0 کیلووات
دور: 750، 1000، 1500، 3000
جنس پوسته: آلومینیوم و چدن
حفاظت عایقی: 55IP
کلاس عایقی: F
الکتروموتورهای چینی معرفی شده از بهترین انواع الکتروموتورهای چینی است که کالا صنعتی به عنوان عاملیت فروش الکتروموتور استریم، کایجلی و ارسم در تمام کشور، با قیمت بسیار مناسب و تحویل فوری میتواند بهترین خدمات را در اختیار مشتری قرار دهد.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/634/%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AF-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C

همگام با صنعت...
ما را در سایت همگام با صنعت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کالا صنعت hamgam-ba-sanat بازدید : 14 تاريخ : جمعه 18 خرداد 1403 ساعت: 10:05

خرید اینورتر آسانسور (راهنمای انتخاب و خرید)
در انتخاب و خرید اینورتر آسانسور، نوع کاربری آسانسور یکی از نکاتی است که باید آن را بررسی کنید. آیا آسانسور باربری است؟ یا در ساختمان های مسکونی با جمعیت زیاد مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین بررسی کنید که آیا موتور آسانسور به گشتاور اولیه زیادی نیاز دارد یا خیر. آیا موتور آسانسور در زمان انجام کار دائم، جریان ثابت بالا نیاز دارد یا پایین؟ در آسانسور هایی که کنترل سرعت آنان نیاز به دقت زیادی دارد، باید از اینورتر هایی استفاده شود که قابلیت کنترل حلقه بسته دارند. همچنین با اتصال انکودر به موتور و برگشت فیدبک آن به اینورتر، امکان کنترل دقیق بر روی سرعت آسانسور ممکن میشود. برخی از مهم ترین نکات در خرید اینوتر به شرح زیر است:

ولتاژ ورودی اینورتر آسانسور
برای افزایش راندمان آسانسور بهتر است اینورتر های سه فاز را خریداری کنید. زیرا این اینورترها با ولتاژ 380 تا 480 ولت کار میکنند. البته اینورترهای تک فازی هم وجود دارند که چنین کاربردی دارند اما نیاز به مبدل برای سازگار کردن ولتاژ ورودی دارند. پس بهتر است از همان ابتدا اینورتر سه فاز خریداری کنید.

توابع حفاظتی اینورتر آسانسور
هر چه تعداد توابع حفاظتی در آسانسور بیشتر باشد اینورتر قابلیت بیشتری در کنترل دور موتور آسانسور دارد. برای ایمنی بیشتر، درایو آسانسور باید در برابر اضافه جریان و اتصال کوتاه خارجی مقاوم باشد. همچنین درایو آسانسور باید در هنگام خطر حرکت بهینه را به بالابر دستور دهد. اما برای ایمنی بیشتر باید با متخصص مشورت بگیرید.

دمای کاری اینورتر آسانسور
نکته مهم دیگر در خرید اینورتر آسانسور بازه دمایی قابل تحمل اینورتر است. دقت کنید که دمای بالای 50 درجه باعث آسیب شدید به قطعات آسانسور و اینورتر خواهد شد. به همین دلیل اینورتر آسانسور باید قابلیت تحمل این دما را داشته باشد.

جریان خروجی اینورتر آسانسور
برای افزایش بازدهی درایو آسانسور، باید شدت جریان اینورتر و موتور آسانسور هماهنگ باشند. پس در مرحله اول، نیازی نیست که به توان محصول دقت کنید. البته این موضوع از اهمیت بررسی توان خروجی نمی‌کاهد؛ زیرا جریان و توان همواره به هم مرتبط هستند.

نحوه کار اینورتر آسانسور
اینورتر آسانسور به منظور تبدیل توان ورودی با ولتاژ و فرکانس ثابت به توان خروجی با ولتاژ و فرکانس متغیر استفاده میشود. اینورتر آسانسور ابتدا برق شبکه را به ولتاژ  DC تبدیل و سپس آن را مجددا به ولتاژ AC با فرکانس و ولتاژ متغیر تبدیل میکند. وظیفه اصلی اینورتر آسانسور کنترل دور موتور آسانسور و تبدیل جریان است. به زبانی دیگر اینورتر رابطی بین جریان برق و موتور آسانسور است. این دستگاه نمودار حرکت آسانسور را ایجاد و همچنین به صورت خودکار جریان مورد نیاز برای راه اندازی آسانسور را افزایش و در حین کار یا توقف کاهش میدهد. این نمودار و سیگنال خروجی هنگامی که به شکل سینوسی و نرم ایجاد شود نشان دهنده کار درست اینورتر و هنگامی که به شکل موج های مربعی باشد نشان دهنده کیفیت پایین خروجی اینورتر آسانسور است.

اینورترها در واقع وظیفه کنترل جریان و ولتاژ خروجی را دارند و این کار را با تنظیم فرکانس دستگاه انجام می دهند. اینورتر آسانسور در ورودی، جریان برق را با ولتاژ و فرکانس معین دریافت کرده و در خروجی، مقدار جریان مناسب دستگاه را ارائه می دهد. تنظیم سرعت الکتروموتور و کنترل آن توسط اینورتر آسانسور به ترتیبی است که قدرت و گشتاور موتور افت نکند. همانطور که گفته شد اینورتر ها در دو مدل تک فاز و سه فاز ارائه می شوند. برای الکتروموتورهای با توان بیشتر از 3 اسب باید از اینورتر سه فاز استفاده شود. همچنین باید توجه داشت که توان درایو آسانسور با توان الکتروموتور با هم تطابق داشته باشند. خروجی همه اینورترها سه فاز است که متناسب با ولتاژ و فرکانس متغیر ارائه می شود.

محصولات پیشنهادی: خرید اینورتر
قیمت درایو آسانسور
قیمت درایو آسانسور یکی از عوامل تاثیرگذار بر انتخاب و تصمیم مشتری است. درایو آسانسور به عنوان قلب کمکی آسانسور باعث بهبود کارایی، کاهش مصرف انرژی، و افزایش سطح ایمنی آسانسورها می‌شوند. در ادامه به بررسی عوامل تاثیرگذار بر قیمت اینورتر آسانسور میپردازیم.

توان و کارایی: توان درایو آسانسور به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل تعیین کننده قیمت درایو آسانسور است. اینورترهای با توان بالا و کارایی بیشتر معمولاً قیمت بالاتری دارند. اما تعیین توان مناسب بر اساس نیاز آسانسور است.
برند و تولید کننده: برند و شرکت تولید کننده نیز تاثیرگذار بر قیمت درایو آسانسور دارد. برندهای معتبر معمولاً قیمت‌های بالاتری دارند. اما انتخاب یک برند معتبر می‌تواند از لحاظ کیفیت و عمر مفید درایو آسانسور و ایمنی آسانسور را تضمین کند.
آپشن و تکنولوژی های جدید: ویژگی‌های اضافی مانند کنترل دیجیتال برنامه آسانسور، قابلیت‌های اتوماتیک، و امکانات ارتباطی باعث میشود آسانسور بسیار مجهز اما در کنار باعث بالاتر رفتن قیمت اینورتر آسانسور میشود. البته توجه کنید انتخاب ویژگی‌های مطابق با نیازهای آسانسور و ساختمان می‌تواند کمک کند تا هزینه‌ها کاهش یابد.
ویژگی های درایو اینورتر آسانسور
اینورترها معمولا به دو نوع گشتاور ثابت و گشتاور متغیر تقسیم می شوند. برای استفاده در آسانسورها معمولا از اینورترهای گشتاور ثابت استفاده می شود. مهمترین خصوصیتی که در اینورتر آسانسور وجود دارد، کاهش مصرف انرژی و در نتیجه کاهش هزینه های تمام شده است. در کنار این مورد این تجهیزات موجب کاهش جریان راه اندازی الکتروموتور شده و در نتیجه در بلند مدت موجب افزایش طول عمر موتور می شود. درایو آسانسور قابلیت تغییر سرعت موتور، تغییر جهت حرکت موتور، ایجاد محافظ در برابر اضافه بار، امکان کار در حالت ولتاژ متغیر، امکان کنترل از راه دور، برنامه ریزی حرکت موتور و ایجاد سرعت بالاتر از سرعت نامی موتور را دارد. اینورتر آسانسور در ابتدا میزان بار وارده به موتور را تشخیص داده و متناسب با آن به موتور جریان می دهد. در بیشتر حالت ها جریان ارائه شده توسط درایو آسانسور از جریان نامی الکتروموتور کمتر است. اینورترها در تابلوی الکترونیکی اکثر آسانسورها وجود دارد و به راحتی می توانند مقدار سرعت چرخش موتور و در نتیجه سرعت حرکت آسانسور را کنترل کنند. از نظر کاربردی این تجهیزات در صنایع مختلفی استفاده می شود. پمپ ، فن، نوار نقاله، اکسترودر و بسیاری دیگر از تجهیزات از اینورتر استفاده می کنند. 

اینورتر تابلو فرمان 

نکات مهم در استفاده از اینورتر آسانسور
جریان ورودی به اینورترها می تواند منابع تغذیه DC مانند باتری، پنل های خورشیدی و یا سلول های سوختی باشد. جریان ورودی به اینورتر آسانسور برق متناوب شهری است. این تجهیزات می توانند برق را به مقدار مناسب در ورودی دریافت کرده و در خروجی با ولتاژ و فرکانس معین ارائه دهند. درایوهای فرکانس متغیر در بیشتر اوقات شامل تعدادی دیود هستند که وظیفه یکسو کردن جریان را بر عهده دارند. در زمانی که جریان یکسو شده و تبدیل به جریان DC می شود، توسط مدارات الکترونیک به جریان AC تبدیل می شود. پس از تبدیل جریان برق به ولتاژ و فرکانس مناسب از فیلترهایی برای صاف کردن موج سیگنال استفاده می شود. در بیشتر اوقات با استفاده از فیلترهای با کیفیت، سیگنال جریان خروجی به شکل سینوسی و نرم ایجاد می شود. اما معمولا اینورتر آسانسور دارای قیمت بالایی است. در صورتی که سیگنال خروجی اینورترها به شکل موج های مربعی شکل باشند، معمولا نشان دهنده کیفیت پایین خروجی این اینورترها است. بسیاری از اینورترها در هنگام استفاده به دمای بالایی می رسند که اینورتر آسانسور نیز از آن مستثنی نیست و این موضوع موجب کاهش چشمگیر عملکرد آن ها می شود. استفاده از فن یا تجهیزی برای خنک کاری دستگاه موجب کاهش دمای اطراف مدار درایو آسانسور شده و شرایط کاری آن را بهبود می بخشد.

درایو 

مزیت های کنترل دور اینورتر آسانسور
درایو اینورتر آسانسور برای کاربری های مختلفی مانند تغییر سرعت موتور، تغییر جهت حرکت موتور، روشن و خاموش کردن الکتروموتور بدون نیاز به قطع و وصل برق اصلی، کاهش تنش ها و ضربه های مکانیکی و در نتیجه افزایش طول عمر موتور، افزایش حفاظت موتور در برابر افزایش ولتاژ و جلوگیری از آسیب تجهیزات، راه اندازی نرم موتور بدون ضربه به گیربکس صنعتی و تسمه و کاهش میزان استهلاک الکتروموتور استفاده میشود. برخی از مهم ترین کاربردها و مزیت های اینورتر آسانسور به شرح زیر است:

محافظت از موتور و جلوگیری از وارد شدن آسیب در برابر افزایش و کاهش جریان
کاهش انرژی برق مصرفی آسانسور
کار موتور آسانسور در شرایطی که ولتاژ ورودی متغیر است
برنامه‌ریزی کردن حرکت آسانسور
کاهش صدا و استهلاک قطعات موتور آسانسور و کاهش هزینه‌های تعمیر، سرویس و نگهداری آسانسور
کنترل close loop و open loop
و ....

کالاصنعتی

همگام با صنعت...
ما را در سایت همگام با صنعت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کالا صنعت hamgam-ba-sanat بازدید : 20 تاريخ : پنجشنبه 17 خرداد 1403 ساعت: 1:18

گیربکس‌ خورشیدی صنعتی، نوعی گیربکس صنعتی است که برای انتقال نیرو و گشتاور بین دو تجهیز مکانیکی به‌ کار می‌رود. ساختار مکانیکی پیچیده و منحصربه‌فرد این گیربکس و توانایی تغییر سرعت با نسبت‌های مختلف باعث محبوبیت این گیربکس صنعتی در بسیاری از فعالیت های صنعتی شده است. اما انتخاب و استفاده صحیح از گیربکس خورشیدی مستلزم این است  که بدانید گیربکس خورشیدی چیست؟ و با کاربردها، طرز کار، اجزا و سایر ویژگی‌های این گیربکس‌ بیشتر آشنا شوید.

گیربکس خورشیدی

گیربکس خورشیدی چیست؟
 گیربکس خورشیدی نوعی گیربکس اپی‌سایکلیک است که از تعدادی چرخ‌دنده ساده (چرخ‌دنده خار - Spur Gear) برای انتقال قدرت بین یک منبع انرژی (مانند الکتروموتور) و تجهیز مکانیکی بعدی استفاده می‌کند. در هر استیج از این گیربکس، یک چرخ‌دنده مرکزی به نام دنده خورشیدی به عنوان ورودی و محرک مجموعه عمل می‌کند. چند چرخ‌دنده سیاره‌ای دور دنده خورشیدی و درون یک دنده رینگی حرکت می‌کنند؛ همچنین دنده‌های سیاره‌ای به بازوهای حامل متصل‌اند که نیرو را به استیج بعدی یا شفت خروجی منتقل می‌کند.

گیربکس خورشیدی با نام‌های گیربکس اپی‌سایکلیک، گیربکس سیاره‌ای یا گیربکس دنده خورشیدی نیز شناخته می‌شود. از جمله مزایای گیربکس خورشیدی می‌توان به راندمان و دقت بالا، عمر مفید طولانی و قابلیت کوپل شدن با انواع الکتروموتور اشاره کرد.

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های گیربکس خورشیدی، دستیابی به نسبت تبدیل‌های مختلف از طریق ترکیب چند مرحله (استیج) از چرخ‌دنده‌های خورشیدی و سیاره‌ای است. نسبت تبدیل هر استیج این گیربکس نهایتا 1:7 است؛ لذا برای ایجاد نسبت‌های بالاتر باید تعداد استیج ها یا مراحل کاهش دور را افزایش داد. به‌این‌ترتیب نسبت تبدیل استیج اول گیربکس خورشیدی نهایتاً 1:7، استیج دوم 1:7 تا 1:49، استیج سوم 1:49 تا 1:343 و ... خواهد بود.

علاوه بر این، گیربکس‌های خورشیدی تحمل گشتاور بالایی دارند و تحت بار زیاد هم کارایی مطلوب خود را حفظ می‌کنند. 

خرید گیربکس خورشیدی
پیش از خرید گیربکس خورشیدی باید مشخصات فنی گیربکس را به‌دقت با نیازهای کاربرد مطابقت دهید؛ برخی از نکات مهم هنگام خرید گیربکس خورشیدی عبارت‌اند از:

نوع گیربکس: گیربکس‌های خورشیدی در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند که در ادامه معرفی می‌شوند؛ اولین عاملی که برای خرید گیربکس خورشیدی باید در نظر گرفت نوع آن است.
نسبت تبدیل: نسبت تبدیل یا نسبت دنده گیربکس، تعیین‌کننده سرعت خروجی آن است؛ بنابراین نسبت تبدیل نیز از جمله نکات مهم برای خرید گیربکس خورشیدی است.
توان موتور: توان الکتروموتوری که با گیربکس کوپل می‌شود باید پاسخگوی نیازهای کاربرد بوده و با ظرفیت گیربکس متناسب باشد.
میزان لقی: میزان لقی یا Backlash نیز از مهم‌ترین عوامل در انتخاب گیربکس خورشیدی است. این گیربکس‌ها در حالت عادی ممکن است تا 1 درجه لقی داشته‌باشند؛ اما در صورت سفارشی‌سازی امکان کاهش بک‌لش تا 1 دقیقه (1/60 درجه) نیز وجود دارد.
قیمت: قیمت گیربکس خورشیدی باتوجه‌به عوامل مختلفی مانند نوع گیربکس، مشخصات فنی، سایز و … تعیین می‌شود که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.
برای خرید گیربکس خورشیدی حتماً به فروشگاه‌های معتبر مانند وب‌سایت کالا صنعتی مراجعه نمایید تا علاوه بر خرید گیربکس با قیمت مناسب، از خدمات پس از فروش این مجموعه مانند مشاوره تخصصی رایگان، تضمین تعویض و تأمین قطعات موردنیاز گیربکس بهره‌مند شوید. در این وب‌سایت، علاوه بر خرید گیربکس خورشیدی، انواع گیربکس هلیکال، حلزونی و ... را نیز می‌توانید خریداری نمایید.

قیمت گیربکس خورشیدی
قیمت گیربکس خورشیدی یکی از مهم‌ترین عوامل در هنگام خرید این محصولات است؛ عوامل مختلفی بر قیمت گیربکس خورشیدی اثرگذار هستند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

نوع گیربکس: گیربکس‌های خورشیدی در انواع مختلفی تولید می‌شوند؛ از جمله کاهنده یا افزاینده، تک استیج یا چند استیج. قیمت گیربکس‌های چند استیج بیشتر از تک استیج است ولی در مورد گیربکس‌های کاهنده یا افزاینده قیمت تغییر زیادی نمی‌کند. 
مشخصات فنی و سایز گیربکس: هر چه سایز گیربکس بزرگ‌تر باشد، مشخصات فنی آن مناسب کاربردهای سنگین صنعتی بوده و قیمت بیشتری نیز خواهند داشت.
نوع ورودی و خروجی: گیربکس‌های خورشیدی با ورودی و خروجی‌های مختلفی تولید می‌شوند؛ ورودی این گیربکس‌ها می‌تواند هالوشفت، سالید شفت یا کتابی (گاردانی) باشد و خروجی نیز بسته به نیاز مشتریان انواع مختلفی دارد. همچنین نحوه اتصال خروجی این گیربکس‌ها با پایه یا فلنج است؛ گیربکس‌های خورشیدی فلنج‌دار ارزان‌تر از پایه‌دار هستند.
برند سازنده: برند تولیدکننده گیربکس نیز در تعیین قیمت آن مؤثر است؛ برندهای معتبر و معروف قیمت بیشتری نسبت به گیربکس‌های کمتر شناخته شده دارند.
میزان لقی: میزان لقی تأثیر زیادی بر قیمت گیربکس دارد؛ گیربکس‌‌هایی که لقی بسیار کمی دارند، قیمت بالاتری نسبت به گیربکس‌های عادی دارند.
نوع دنده: در گیربکس‌های خورشیدی کوچک، برای کاهش صدا و لقی و همچنین افزایش عمر مفید دستگاه می‌توان از دنده‌های هلیکال به‌جای دنده ساده استفاده نمود که باعث افزایش قیمت گیربکس می‌شود.
باتوجه‌به موارد گفته شده، می‌توانید بر اساس بودجه خود، بهترین گیربکس خورشیدی را بیابید.

کاربرد گیربکس خورشیدی
گیربکس‌ خورشیدی کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارد و در تجهیزات مختلف، از دستگاه روغن‌گیری تا صنایع فولاد به کار می‌رود. مهم‌ترین دلیل استفاده از گیربکس‌های خورشیدی، امکان تولید دور خروجی بسیار پایین و بازدهی بالای آن‌ها است. 

کاربردهای گیربکس خورشیدی

از جمله کاربردهای گیربکس خورشیدی عبارت‌اند از:

دستگاه CNC
رباتیک صنعتی
دستگاه بالمیل
کولینگ‌تاور
میکسر و همزن صنعتی
شریدر
نورد فولاد سرد و گرم
تیکنر فاضلاب
مخازن هوادهی فاضلاب 
دستگاه خردایش و سنگ‌شکن
کانوایر
رول فرمینگ
صنایع غذایی
صنایع شیمیایی
کشاورزی
صنایع دریایی
آب و فاضلاب
صنایع معدنی 
صنایع نساجی 
توربین‌های بادی و آبی
و ...
همانطور که گفته‌شد، از گیربکس خورشیدی به دلیل مزایای بسیار زیادی که دارد، در طیف گسترده‌ای از کاربردهای صنعتی استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی مزایا و معایب این گیربکس می‌پردازیم.

مزایا و معایب گیربکس خورشیدی
گیربکس‌های خورشیدی مزایای منحصربه‌فردی دارند؛ از جمله:

دستیابی به نسبت تبدیل بالا در ابعاد کوچک: گیربکس‌های خورشیدی نسبت دنده بالایی را در یک پوسته نسبتاً کوچک ارائه می‌دهند و برای کاربردهایی که فضای محدودتری دارند، مناسب هستند.
راندمان بالا: گیربکس‌های خورشیدی نسبت به انواع گیربکس حلزونی و برخی از گیربکس‌های هلیکال راندمان بالاتری دارند. راندمان گیربکس خورشیدی حدود 98% است.
میزان لقی پایین: گیربکس خورشیدی به دلیل طراحی خاص دندانه‌ها، لقی کمی داشته و برای کابردهایی که نیاز به دقت بالا دارند، بسیار مناسب است.
بازه نسبت تبدیل گسترده: گیربکس‌های خورشیدی امکان دستیابی به نسبت‌های خیلی پایین تا خیلی بالا را با تغییر تعداد استیج فراهم می‌کنند.
امکان استفاده با موتورهای مختلف: بازه توانی موتورهای قابل‌استفاده با این گیربکس‌ها بسیار گسترده‌است. همچنین انواع مختلفی از گیربکس خورشیدی برای اتصال به الکتروموتور، هیدروموتور و ... طراحی و تولید می‌شود.
حالت‌های مختلف خروجی: این نوع گیربکس را می‌توان در حالت‌های مختلفی نصب نمود. همچنین خروجی‌های متنوعی برای گیربکس‌های خورشیدی طراحی شده‌‌است؛ از جمله: پایه‌دار با شافت خروجی تک‌خار، فلنج‌دار با شافت خروجی تک‌خار، خروجی مادگی هزارخاری و ... 
راستای ورودی و خروجی مختلف: گیربکس‌ خورشیدی 90 درجه و شفت مستقیم
توزیع بار بهینه: بار ورودی به گیربکس به‌صورت همزمان روی چند چرخ دنده اعمال می‌شود و تنها یک دنده تحت فشار نیست.
تولید گشتاور بالا
عمر طولانی
گیربکس خورشیدی مانند همه تجهیزات مکانیکی دیگر دارای معایبی نیز هست. از جمله معایب گیربکس خورشیدی می‌توان موارد زیر را نام برد:

طراحی نسبتا پیچیده نسبت به سایر گیربکس‌ها
نیاز مداوم به روغنکاری
قیمت بالاتر نسبت به گیربکس‌های صنعتی دیگر
به دلیل استفاده از دنده‌های ساده، در دورهای بالا صدای نسبتاً زیادی دارند.
برندهای گیربکس خورشیدی
بهترین برندهای گیربکس خورشیدی

تعداد زیادی از تولید کنندگان گیربکس ایرانی و اروپایی، در زمینه ساخت گیربکس های خورشیدی فعالیت می نمایند. از جمله تولیدکنندگان ایرانی گیربکس خورشیدی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

گیربکس اصفهان دور متغیر (شهباز گیربکس)
گیربکس شاکرین
گیربکس توکا طرح صفاهان
و برندهای شناخته شده گیربکس خورشیدی خارجی عبارتند از:

گیربکس خورشیدی رجیانا ایتالیا
گیربکس خورشیدی بونفیلیولی ایتالیا
گیربکس خورشیدی SITI ایتالیا
گیربکس خورشیدی ایلماز ترکیه (سری P)
گیربکس های خورشیدی چینی 
گیربکس STM
گیربکس خورشیدی شهباز

گیربکس خورشیدی شهباز یکی از محصولات شرکت شهباز گیربکس پیشرو سپاهان است که در گذشته با نام اصفهان دور متغیر نیز شناخته می‌شد. طراحی محصولات شهباز گیربکس این شرکت بر اساس گیربکس خورشیدی رجیانا ایتالیا است.

گیربکس خورشیدی شاکرین

گیربکس خورشیدی شاکرین یکی از محصولات جدید شرکت گیربکس شاکرین بوده و بر اساس طراحی گیربکس BREVINI ایتالیا تولید می شود. گیربکس‌های خورشیدی این شرکت در سه گروه سبک (سایز 010 تا 320)، سنگین (سایز 300 تا 5000) و فوق‌سنگین (سایز 5000 تا 20000) ارائه می‌شوند. 

گیربکس خورشیدی توکا طرح صفاهان

شرکت توکا طرح صفاهان، یکی از تولیدکنندگان ایرانی انواع گیربکس صنعتی است؛ گیربکس خورشیدی توکا طرح بر اساس طراحی گیربکس‌های معروف بونفیلیولی تولید می‌شوند.

گیربکس خورشیدی رجیانا

گیربکس خورشیدی رجیانا ایتالیا یکی از برندهای معروف جهانی است که در زمینه تولید انواع گیربکس صنعتی فعالیت می نماید. بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده گیربکس خورشیدی، محصولات خود را بر اساس طراحی گیربکس‌ خورشیدی رجیانا تولید می‌کنند. 

گیربکس خورشیدی ایلماز

گیربکس ایلماز ترکیه محصولات خود را در سطح جهانی ارائه می‌نماید؛ البته گیربکس‌های خورشیدی ایلماز در ایران فقط به صورت سفارشی قابل ارائه هستند.

وبسایت کالا صنعتی، نماینده فروش و تأمین‌کننده انواع گیربکس خورشیدی از برترین برندهای ایرانی و جهانی است؛ علاوه بر برندهای فوق می‌توانید سایر برندهای جهانی گیربکس خورشیدی را نیز به صورت سفارشی از این مجموعه خریداری نمایید.

انواع گیربکس خورشیدی 
گیربکس‌های خورشیدی در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند که هریک برای کاربردهای خاصی استفاده می‌شوند. به‌ طور کلی گیربکس‌های خورشیدی را بر اساس عملکرد، نحوه قرارگیری شفت‌ها و نوع خروجی آن‌ها دسته‌بندی می‌کنند.

انواع گیربکس خورشیدی کوچک و صنعتی

انواع گیربکس خورشیدی بر اساس کاربرد
انواع گیربکس خورشیدی بر اساس کاربرد به دو دسته صنعتی و گیربکس خورشیدی کوچک تقسیم می‌شوند.

گیربکس خورشیدی صنعتی: این گیربکس‌ها برای اتصال به الکتروموتور طراحی شده‌است؛ ولی می‌تواند با هیدروموتور نیز کوپل شود. در صورت اتصال گیربکس خورشیدی به الکتروموتور، به آن الکتروگیربکس یا موتور گیربکس خورشیدی نیز می‌گویند.
گیربکس خورشیدی کوچک: انواع گیربکس خورشیدی کوچک برای اتصال به سروو موتور یا استپ موتور طراحی و تولید شده‌اند و دارای لقی بسیار پایین هستند. از گیربکس خورشیدی کوچک اغلب برای کاربردهای دقیق مانند ماشین CNC استفاده می‌شود؛ به‌همین‌علت در بازار به عنوان گیربکس CNC نیز شناخته می‌شود.
انواع گیربکس خورشیدی بر اساس عملکرد
بر اساس عملکرد، انواع گیربکس‌های خورشیدی به دو دسته کاهنده و افزاینده تقسیم‌بندی می‌شوند.

گیربکس خورشیدی کاهنده:گیربکس‌های خورشیدی کاهنده برای کاهش سرعت خروجی و افزایش گشتاور به‌کار می‌روند.
گیربکس خورشیدی افزاینده: گیربکس‌ افزاینده خورشیدی دور خروجی موتور را افزایش می‌دهد.
انواع گیربکس خورشیدی بر اساس جهت انتقال قدرت
از نظر جهت انتقال قدرت، انواع گیربکس‌ خورشیدی به دو دسته شفت مستقیم و گیربکس خورشیدی ۹۰ درجه تقسیم می‌شوند.

گیربکس خورشیدی شفت مستقیم: در گیربکس خورشیدی مستقیم، شفت ورودی و خروجی در یک راستا قرار گرفته و انتقال قدرت بدون تغییر جهت انجام می‌شود.
گیربکس خورشیدی 90 درجه: در گیربکس خورشیدی ۹۰ درجه، شفت ورودی و خروجی عمود بر هم بوده و نیروی ورودی با ۹۰ درجه تغییر به شفت خروجی منتقل می‌شود.
انواع گیربکس خورشیدی براساس زاویه شفت

انواع گیربکس خورشیدی بر اساس نحوه اتصال
به طور کلی نحوه اتصال گیربکس‌های خورشیدی به سه نوع پایه ‌دار، فلنج‌دار و ترکیب هردو تقسیم‌بندی می‌شود؛ گیربکس‌های خورشیدی پایه‌دار به کمک پایه و پیچ به شاسی دستگاه متصل شده و گیربکس‌های فلنج دار به‌ وسیله فلنج و پیچ‌های آن به سایر تجهیزات متصل می‌شوند. البته هریک از این دو نوع بر اساس نوع شفت‌ یا هالوشفت به‌کار رفته به تیپ‌های دیگری تقسیم می‌شوند. همچنین بر اساس شفت ورودی و خروجی نیز می‌توان این گیربکس‌ها را در انواع زیر دسته‌بندی نمود:

شفت ورودی: هالوشفت، سالیدشفت و سالیدشفت کتابی (گاردونی)
شفت خروجی: هالوشفت (تک خار و هزار خار)، سالیدشفت (ساده و خاص)، سالیدشفت هزارخار، سالیدشفت کتابی (گاردونی)
انواع ورودی گیربکس خورشیدی

انواع شفت خروجی گیربکس خورشیدی

موتور گیربکس خورشیدی 
موتور گیربکس خورشیدی ترکیبی از یک الکتروموتور با نوعی گیربکس خورشیدی است که در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. موتور گیربکس خورشیدی بر اساس نوع موتور به دو دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

موتور گیربکس خورشیدی AC: موتور گیربکس‌های خورشیدی AC بیشتر برای کاربردهای سنگین‌تر استفاده می‌شوند. این موتور گیربکس ابعاد بزرگ‌تر و توان بالاتری دارند و از الکتروموتور سه‌فاز یا تک‌‎فاز القایی استفاده می‌کنند.
موتور گیربکس خورشیدی DC: گیربکس‌های خورشیدی که با موتورهای DC مانند سروو موتور و استپ موتور استفاده می‌شوند، طراحی متفاوتی داشته و ابعاد بسیار کوچک‌تری دارند. از این موتور گیربکس‌ها برای کاربردهایی که نیاز به‌دقت و کنترل سرعت بالایی دارند استفاده می‌شود.
موتور گیربکس خورشیدی هیدروموتوری: گیربکس‌های خورشیدی با برندهای مختلف را در صورت سفارش می‌توان به‌صورت هیدروموتوری نیز تولید کرد. این موتورگیربکس‌ها در مواردی که دسترسی به برق نیست، استفاده می‌شوند؛ از جمله صنایع نظامی، ماشین آلات، جرثقیل‌ها و میکسرهایی که روی ماشین آلات نصب‌ می‌شوند.

خرید از فروشگاه کالاصنعتی

همگام با صنعت...
ما را در سایت همگام با صنعت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کالا صنعت hamgam-ba-sanat بازدید : 17 تاريخ : پنجشنبه 17 خرداد 1403 ساعت: 0:12